مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

سنگ متولدین آذر

                 

                                            سنگ فیروزه

تاریخچه کشف معادن فیروزه (TURQUOISE) در ایران به حدود هفت هزار سال پیش می رسد. اصولاً در قدیم از سنگ هایی که یافت می شد به عنوان طلسم و بیشتر در مراسم مذهبی استفاده می کردند. در عهد باستان، دو سنگ فیروزه و لاجورد بسیار قیمتی و مهم به شمار می رفتند؛ چنان که هنگام تقسیم غنایم نسبت به طلا در اولویت قرار می گرفتند؛ و همواره جزو ذخایر با ارزش و مهم پادشاهان بوده اند.

فیروزهِ ایران که معادن اصلی آن در شمال شرقی کشور واقع شده، بهترین و زیباترین نوع این سنگ در دنیا قلمداد می شود و هر نوع فیروزهِ مرغوب را فیروزهِ ایران (PERSIAN TURQUOISE) می گویند. اصولاً فیروزه را در دنیا به نام ایران می شناسند و در نمایشگاه های جواهر نیز، این سنگ را سمبل کشور ما می دانند.

فیروزه به صورت توده های فشرده و یا قلوه سنگ از معادن استخراج می شود و مهمترین معادن آن در افغانستان، شرق استرالیا، ایالات متحد آمریکا، مصر، آمریکای جنوبی، بعضی مناطق آسیای مرکزی و حتی چین یافت می شود.

فیروزهِ ایران بهترین و زیباترین نوع این سنگ در دنیا قلمداد می شود و هر نوع فیروزهِ مرغوب را فیروزهِ ایران (PERSIAN TURQUOISE) می گویند. اصولاً فیروزه را در دنیا به نام ایران می شناسند و در نمایشگاه های جواهر نیز، این سنگ را سمبل کشور ما می دانند.

در معدن فیروزه مصر که از سالیان بسیار دور مورد استفاده بوده، رگه های سیاهرنگی در فیروزه ها وجود دارد که اصطلاحاً به این سنگ ها فیروزه شجری گفته می شود؛ و به علت استخراج بیش از حد در گذشته، امروزه سنگ های استخراج شده از این معدن از نظر رنگ و صافی کیفیت پایین تری دارند. به همین علت با تزریق روغن، پارافین یا مواد پلاستیکی آن ها را اصلاح و وارد بازار می کنند.

رنگ خالص آبی در فیروزه بسیار کمیاب، و به همین دلیل نوع صاف و صیقلی آن بسیار با ارزش و گران است. اشاره می شود، نگین های شبه فیروزه در بازار بسیار زیادند؛ بنابراین هنگام خرید باید دقت فراوان داشت.

این کانی که به رنگ آبی - از روشن تا تیره - است، در اثر حرارت تغییر رنگ می دهد و به رنگ سبز مات درمی آید. نگین فیروزه در نتیجهِ تابش نور خورشید تبخیر می شود و تغییر رنگ می دهد. رنگ فیروزه در تماس با مواد شیمیایی و حتی آرایشی نیز تغییر می کند و جلای آن از بین می رود. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از مواد آرایشی و یا استحمام و شست وشو، جواهرات دارای فیروزه در معرض این مواد قرار نگیرند.

در بازار ایران دو نوع فیروزه پرطرفدار است؛فیروزه نیشابور که بهترین نوع و گران ترین است؛ وفیروزه دامغان که کیفیت پایین تری دارد.یکی از معروف ترین معادن فیروزه در دنیا درخراسان قرار گرفته و به همین علت، این استان، به خصوص شهر مشهد، مرکز تراش و معاملات عمده فیروزه در جهان است؛ به طوری که مقدار زیادی فیروزه استخراجی از معادن دیگر کشورها را در مشهد تراش می دهند و از آن جا به دیگر بازارهای جهانی وارد می کنند.فیروزه هایی که در مشهد تراش داده می شوند به نام فیروزه خراسانی مشهورند.

رنگ فیروزه در تماس با مواد شیمیایی و حتی آرایشی نیز تغییر می کند و جلای آن از بین می رود. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از مواد آرایشی و یا استحمام و شست وشو، جواهرات دارای فیروزه در معرض این مواد قرار نگیرند.

گفتنی است، یکی از دیدنی ترین مراکز فیروزهِ دنیا آستان قدس رضوی است و در مکان های مختلف آن فیروزه های نادر به چشم می خورد.در موزه جواهرات ملی ایران در بانک مرکزی، انواع جواهرات ساخته شده از فیروزه با قدمت های متفاوت و در اندازه های نادر وجود دارد که در دنیا کم نظیر است.

در فرهنگ دینی ما در احادیث و روایات مختلف، داشتن انگشتری با نگین فیروزه به خصوص برای آقایان توصیه شده است. این سنگ به دلیل رنگ و درخشش آن شادی آور است و خواص بسیار دارد. به همین دلیل استفاده از آن بین عموم مردم رواج دارد.

جالب است بدانید در گذشته اعتقاد بر این بود که هر که با خود فیروزه داشته باشد بر دیگران پیروز خواهد شد؛ بر این اساس نام اصلی این سنگ پیروزه بوده و بعدها به فیروزه تبدیل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد