مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

سنگ متولدین ماه دی

 

  

        گارنت/اسبینل/لعل

 

 

گارنت در رنگ های مختلف وجود دارد و متداول ترین رنگ آن قرمز تیره است. نام دیگر گارنت لعل است. البته در حرفه جواهرسازی به سنگ اسپینل هم چون رنگ قرمز دارد، گاهی لعل گفته می شود.

گارنت کلمه ای لاتین و به معنای دانه های مُدوّر است. گارنت شفاف در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد و چند : نوع معروف و قابل استفاده آن در جواهرسازی عبارت اند از:

الف) پیروپ ؛ (pyrope)با رنگ قرمز و کمی متمایل به قهوه ای که معادن آن بیشتر در آفریقای جنوبی، سریلانکا، برزیل، استرالیا، چک واسلواکی و تانزانیاست. این سنگ در سده های قبل بسیار مورد توجه جواهرسازان اروپا بود. علت این توجه نیز رنگ آتشین آن بوده است.

ب) آلماندین ؛(almandine)این گارنت بیشتر به رنگ قرمز متمایل به بنفش است و گاهی قرمز آن با یاقوت قرمز و اسپینل اشتباه می شود. این گوهر بیشتر در کشورهای هندوستان، برزیل و افغانستان تولید می شود.

ج) گروسولار؛ (grossular)رنگ تیره متمایل به سبز و قهوه ای روشن دارد و در کشورهای کانادا، افریقای جنوبی، روسیه، پاکستان و سریلانکا استخراج می شود.

د) انواع دیگر گارنت عبارت اند از : اسپسارتیت (spessartite)، هسونیت (hessonite)و آندرادیت (andradite) .

رنگ های گارنت جلوه و زیبایی خاصی دارند. این گوهر به دلیل تنوع رنگ و وجود معادن پراکنده در تمام دنیا به خصوص در کشورهای پرجمعیت (از جمله هندوستان، پاکستان و برزیل) و انواع خاصی از آن در کشورهای اروپایی در ساخت جواهرات بومی جایگاه خاصی دارد و به دلیل ارزانی برای تمام طبقات مردم قابل استفاده است. ناگفته نماند در بسیاری از همین کشورها در مورد این گوهر اعتقادات و باورهای خاصی وجود دارد. گفتنی است این گونه اعتقادات در مورد سنگ ها، به طور کلی جنبه نمادین دارد. امروزه با پیشرفت علم و کشف خواص فیزیکی این عناصر، در مورد هر سنگ مواردی مشخص شده که در شماره های قبل به نمونه هایی اشاره کرده ایم.

اصولاً گوهرها به خاطر رنگ، درخشش، شفافیت، سختی زیاد، کمیابی و یا پدیده های نوری مورد توجه انسان ها بوده اند. همین انگیزه ها باعث شده که امروزه در لابراتوارها گوهرهایی با ترکیبات شیمیایی برابر و خواص فیزیکی مشابه با گونه های طبیعی ساخته شود؛ و البته مصنوعی بودن این سنگ ها باید ذکر شود تا استفاده کننده گمراه نشود؛ برای مثال گفته شود یاقوت مصنوعی، زمرد مصنوعی و...؛ این شیوه ساخت راsynthetic gemstone گویند. به علاوه، گوهرهایی هم به نام بدلی ساخته می شوند که معمولاً موادی مثل شیشه و پلاستیک در آنها به کار رفته است. این بدل ها فقط رنگ، جلا و شفافیت جواهرات اصل را دارند و فاقد خواص فیزیکی و شیمیایی نوع اصل هستند. به این شیوه ساخت imitationگویند.

دیگر سنگ متولدین دی ماه کوارتز صورتی ( (rose quartzاست. این سنگ زیبا در برزیل استخراج می شود و قیمت زیادی ندارد. از آن مهره های ریز و درشت تراش می دهند که معمولاً به صورت گردن آویز استفاده می شود. بعضی از انواع کوارتز را هم در آزمایشگاه ها به صورت مصنوعی تولید می کنند که برای مصارف زینتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در گروه کوارتز، سنگ های دیگری وجود دارد که هر کدام رنگ و تراش خاصی دارند.

دیگر انواع کوارتز عبارت اند از:کوارتز دودی ( (smoky quartz، کوارتز پریز(prase)، کوارتز آبی ( (blue quartzو سیترین ؛(citrine)و جالب ترین نوع کوارتز، کوارتز اَمتیست است .

نظرات 1 + ارسال نظر
مهسا یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:57 http://mahsai.blogfa.com

مطالبت خوب بود برام جالب بود وخیلی به دردم خورد .لطفا بیشتر در مورد سنگها بنویسید ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد