مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

زنان در فعالیت های معدنی

زنان در فعالیت های معدنی

معدنکاری از قدیم الایام در تمامی جنبه ها فعالیتی منحصرا مردانه بوده است.اما امروزه با گسترش معدنکاری به عنوان یک دانش مهندسی پای زنان نیز به این عرصه پرهیجان و پرسود باز شده است.

در کشوری مثل استرالیا ١١ درصد از نیروی انسانی شاغل در زمینه مواد معدنی زن هستند. همچنین ٢ درصد از پرسنل شاغل در معادن استرالیا زن هستند.

با وجود اینکه در کشور ما ایران در زمینه آموزش دانش مهندسی معدن از نظر جنسیتی تبعیضی نمیبینیم (این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا آموختن این رشته مهندسی فقط حق مردان است.) اما هنوز هم مهندسان زن ما نمیتوانند در معادن ایران مشغول به کار شوند.

این مساله به نظر من به همان اندازه که مربوط به مسائل فرهنگی ماست ، ناشی از ضعف نظام آموزشی ما نیز میباشد.البته این مساله فقط مختص کشور ما نیست و تقریبا تمامی کشورهای دنیا نیز به نوعی با این مساله مواجه هستند.

در سالهای اخیر تشکلهایی به منظور بررسی این مساله و به نوعی جبران این نقیصه نظام آموزشی شکل گرفته اند.هدف اصلی این گروه ها افزایش سطح آگاهی متخصصان زن و کمک به آنها جهت ورود به فعالیتهای معدنی و حمایت از آنها در محلهای کار است.

مساله حضور زنان در فعالیتهای معدنی(WiM) موضوع بسیاری از مقالات و سایتها در اینتر نت است. یکی از این سایتها ، womeninmining.net است که توسط یک مهندس زن انگلیسی به نام Barbara Dischinger راه اندازی شده است.

در اولین گفتگویی که با این خانم مهندس داشتم، قبل از اینکه به بحث درباره موضوعWiM بپردازیم ، چیزی که باعث شگفتی من شد این بود که در بعضی موارد اطلاعاتش درباره معادن ایران بیشتر از من بود!

باربارا که یک گروه رسمی به همین اسم (WiM) در لندن تاسیس کرده و عضو چندین نهاد بین المللی با همین موضوع هستش،درباره هدفش از راه اندازی این گروه گفت "همانطور که معدنکاران مرد ،گروه های فعالی در زمینه معدنکاری در سراسر دنیا و در اینترنت تشکیل داده اند،من هم میخواهم از کسانی باشم که این خدمت را برای زنان شروع کرده ام."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد