مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

زمین لغزش ها

زمین لغزش (LandSlide) و ریزشهای سنگی نمونه هایی از حرکات توده ای زمین میباشند و اصطلاحی عمومی برای حرکت رو به پایین واحدهای سنگی و رسوبی تحت تاثیر نیروی گرانشی است .این فرایند بر روی زمین های شیب دار عمل کرده و ممکن است باعث تخریب منازل و تاسیسات ، مسدود گشتن مسیر جاده ها و رودها و.. شود و در بعضی مواقع که حجم عملکرد آن عظیم باشد باعث ایجاد دریاچه هایی نیز میگردد.
برخلاف پدیده خزش در زمین لغزه ها، یک یا چند سطح شکستگی مجزا وجود دارد. سرعت زمین لغزشها نوعا در حدود یک متر در روز و در موارد خاص از زمین لغزشی که دارای هوای حبس شده اند و در اثر زلزله بوجود آمده اند تا سیصد کیلومتر در ساعت میرسد. از عواملی که باعث ایجاد و فعال شدن این پدیده میگردند میتوان به وجود فرسایش شدید در مسیر رودها و آبراهه ها ، شیب زیاد واحدهای رسوبی و سنگی و عدم اتصال محکم بین واحدها و سنگ بستر ، بارندگی شدید و افزایش آب بین منفذی در رسوبات آبرفتی و ... میباشد.

همچنین در اثر فعالیتهای انسانی مانند خاکبرداری و ایجاد راهها ، بارگذاری ناشی از ساخت و ساز روی زمین های شیب دار و مستعد ، قطع درختان و پوشش گیاهی منطقه، ورود آب ناشی از چاههای فاضلاب ، استخرها وآبیاری چمنزارها و ... میتواند باعث فعال شدن و تسریع این پدیده شود. بسیاری از زمین لغزشها همچون زمین لغزش گراس ونتر در وایومینگ منشاء صرفا طبیعی دارند برخی نیز توسط زمین لرزه ها فعال میشوند(Keefer1984 ) آقای کیفر در سال 1993 دریافت که احتمال وقوع زمین لغزشها ی تحت تاثیر فعالیت های لرزه ای در شیبهای تندی(با زاویه بیش از 25 درجه ) که دست کم 150 متر ارتفاع داشته باشند و در پایین توسط جریانهای فعالی قطع شده باشند بیشتر است.

ادامه مطلب ...

مولیبدن

مولیبدن یک عنصر آلیاژی بسیار ضروری است. هفتاد درصد از تولید جهانی مولیبدن در در تهیه فولادی خاص است که در صنایع مربوط به سرعتهای زیاد، ضدزنگ، آلیاژهای مخصوص، صنایع هوایی، ریخته گری به کار می رود. به کار رفته و باعث افزایش سختی و مقاومت در برابر سائیدگی، خوردگی و دمای بالای فولادها می شود.فولادهای مقاوم در برابر خوردگی که حدود 5 درصد مولیبدن دارد در وسایلی که با آب دریا تماس دارند، و فولادهای سخت که حدود 10 درصد مولیبدن دارد در وسایل برنده و ساینده به کار می رود. 30 درصد باقیمانده مولیبدن تولید شده در جهان در مواد شیمیایی مانند رنگدانه پرتقالی مولیبدن، تولید کاتالیزورهای مورد نیاز پالایش نفت و روان سازها مثل گریس به کار می رود.

اسم جالب بعضی کانی ها

فناسیت: از واژه یونایی به معانی گول زننده گرفته شده است

ویلمیت: به افتخار پادشاه هلند،ویلیام اول نامگذاری شده است

الیوین: از رنگ سبز زیتونی آن گرفته شده است.کروزولیت نام هم معنی الیوین و پریدوت نام قدیمی

الیوین میباشد.

گارنت: از واژه یونانی به معنی دانه ای شکا گرفته شده است

زیرکن: نامی بسیار قدیمی است و تصور میرود که از کلمات پارسی زر به معنی طلا و گون به معنی

رنگ گرفته شده است

آندالوزیت: این نام از آندالوزیا (اندس) ایالتی در اسپانیا گرفته شده است

سیلیمانیت: به افتخار بنجامین سیلیمان استاد شیمی دانشگاه یال انتخاب شده است

کیانیت: از یک واژه یونانی به معنی آبی گرفته شده است

توپاز: نام آن از جزیره توپازیون واقع در دریای سرخ گرفته شده است

استارولیت: از واژه یونانی به معنی صلیب، که اشاره به ماکلهای صلیبی شکل آن دارد گرفته شده است

کوندرودیت: از واژه یونانی به معنی دانه گرفته شده است

داتولیت: از واژه یونانی به معنی جدا شدن دارد گرفته شده است

تیتانیت: اولین پسر افسانه زمین

کلریتویید: به واسطه شباهت به کلریت نامگذاری شده است