مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

کانسار کلاته تیمور

موقعیت جغرافیایی:

کلاته تیمور نزدیکترین محل به آنومالی حاصل از مطالعات ژئوشمیایی ناحیه ای توسط چینی ها است. این آنومالی در بین طول های جغرافیایی ۱۵ ۵۸ الی ۳۰ ۵۸ و عرضهای جغرافیایی ۲۱ ۳۵ الی ۳۰ ۳۵ ، در ۱۲ کیلومتری شمال کاشمر و غرب جاده نیشابور- کاشمر در منطقه کوه سرخ واقع گردیده است. راه دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته نیشابور- کاشمر و سپس ریوش – طرق و سپس جاده های خاکی که از آن به سمت روستاهای کوچک منطقه منشعب می شود. آب و هوای منطقه در زمستانها سرد و در تابستان معتدل است. محدوده مورد مطالعه که در شمال شرق برگه زمین شناسی ۱:۱۰۰۰۰۰ کاشمر قرار گرفته در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر واقع شده است.

 


نقشه ژئوشیمیایی منطقه کلاته تیمور

 

زمین شناسی:

واحدهای تشکیل دهنده منطقه بطور عمده شامل ولکانیک‌های ائوسن و توده‌های نفوذی گرانودیوریتی و گرانیتی و بخش‌هایی از پنجره فرسایشی تکنار می‌باشد که شامل آهک‌ها و دولومیت‌های دونین و کرتاسه می‌باشد که در اثر تزریق توده‌های نفوذی دگرگونی مجاورتی حاصل نموده‌اند. همچنین آلتراسیون گرمابی بطور گسترده در اکثر ولکانیک‌های منطقه به چشم می‌خو

فعالیتهای اکتشافی انجام شده:

در سال ۱۳۷۵_۱۳۷۰ سازمان زمین‌شناسی کشور با همکاری کارشناسان چینی در راستای اکتشافات ژئوشیمیایی ناحیه ای محور سمنان ـ‌ تربت حیدریه محدوده مورد مطالعه را به عنوان یکی از پتانسیل‌های طلا معرفی کرد.
در سال ۱۳۷۷بررسی مقدماتی انجام مطالعات شناسایی و کنترل.
در سال ۱۳۸۱اکتشاف نیمه تفصیلی نمونه‌برداری ژئوشیمی و کانی سنگین با مقیاس ۱:۲۰۰۰۰ با بررسی مجدد بر روی آنومالی‌های ژئوشیمی. ناحیه‌ای، محدوده‌ای به وسعت۲۳۰کیلومترمربع جهت اکتشاف نیمه‌تفصیلی انتخاب گردید و ۱۱۵۸نمونه ژئوشیمی و۲۸۹نمونه کانی سنگین برداشت شد.
ـ از ۲۸۹ نمونه کانی سنگین برداشت شده ۱۸۳ نمونه مطالعه گردیده که حدود ۷۰ نمونه حاوی ذراتی از طلای آزاد(تا۲۴ ذره)بوده است.
ـ از۱۱۵۸ نمونه آبراهه‌ای برداشت شده۳۱۷ نمونه تاکنون برای طلا آنالیز شده که با توجه به نتایج بدست آمده محدوده اکتشافی دارای مناطق پر پتانسیل و زون‌های گسترده طلادار می‌باشد.

 


نقشه ژئوشیمیایی آنومالیهای منطق

 

برنامه‌های بعدی قابل انجام برداشت نمونه از زون‌های مینرالیزه و آلتره و نمونه کانی سنگین در محدوده‌های پر پتانسیل انتخاب و معرفی مناطق پر پتانسیل برای اکتشاف نیمه‌تفصیلی در سال ۱۳۸۲برای کنترل و چک کردن مطالعات تعداد ۶۹ نمونه مینرالیزه از محدوده آنومالی های ژئوشیمیایی برداشت و به آزمایشگاه ارسال گردید.
نتیجه به دست آمده، بیانگر وجود کانی سازی طلا در منطقه چشمه نقره است. از محدوده آنومالی چشمه نقره تعداد ۹ نمونه مینرالیزه برداشت شده است که عیار طلا در ۵ نمونه آن به ترتیب ۳، ۴، ۶، ۷و ۵/۲۱ppm بوده است. علاوه بر طلا مقدار مس، روی، سرب و نقره در این نمونه ها بالا بوده است. نکته قابل توجه این که در اکثر مناطق مورد مطالعه آثار پراکنده ای از کانی سازی مس مشاهده شده است.
مطالعات پیش بینی شده برای آینده:
۱- تهیه نقشه زمین شناسی در مقیاس ۱:۵۰۰۰
۲- طراحی شبکه نمونه برداری لیتوژئوشیمیایی
۳- تهیه نقشه آلتراسیون مناطق آنومالی
۴- حفر ترانشه بر روی رگه های معدنی کشف شده
۵- تفکیک زون های پر عیار و کم عیار
۶- ارزیابی مقدماتی جهت تخمین ذخیره

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد