مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

تعیین مشخصات سیمان

برای بررسی مشخصات سیمان برخی آزمایشات را با پودر سیمان و خمیر آن انجام میدهند که برخی از آنها را شرح میدهیم :

وزن مخصوص سیمان

برای تعیین وزن مخصوص سیمان مقداری از آنرا که با دقت 0.01  گرم وزن کرده اند به داخل یک پیکنومتر که دارای حجم مشخصی است میریزند . سپس از یک بورت آنقدر به پیکنومتر الکل میریزند که سطح الکل به نشانه پیکنومتر که علامت مخصوصی دارد برسد به این ترتیب حجم سیمان به دست می آید که از تقسیم وزن سیمان بر حجم آن وزن مخصوص سیمان را بدست می آورند .= M / Vρ

زمان گرفتن سیمان

برای تعیین زمان گرفتن سیمان از سوزن ویکا استفاده میشود برای این آزمایش خمیر سیمان را که از قبل حاضر کرده اند به قالب مخروطی شکلی میریزند و سطح آن را صاف میکنند . سپس قالب را زیر سوزن ویکا قرار میدهند . با باز کردن مانع سوزن تحت اثر نیروی وزن دستگاه که 300 گرم میباشد ٬ با ضربه به سیمان وارد میشود تا زمانی که سوزن پس از داخل شدن به نمونه ٬ بیش از 3 تا 5 میلیمتر با کف قالب فاصله نداشته باشد ٬ آزمایش را هر چند دقیقه یکبار انجام میدهند و البته هر بار قالب را میچرخانند تا سوزن به سوراخ قبلی وارد نشود .

هنگامی که سوزن پس از رها کردن برای اولین با ر در فاصله 3 تا5 میلیمتری کف قرار گرفت ٬کرونومتری  را به کار میاندازند و این زمان شروع گرفتن سیمان است . آزمایش را آنقدر تکرار میکنند که سوزن در آخرین بار نتواند بیش از یک میلیمتر در خمیر نفوذ کند در این هنگام زمان را از کرونومتر می خوانند  و آنرا به عنوان زمانی که برای گرفتن  این سیمان لازم است در نظر میگیرند.

مقاومت سنگ سیمان در برابر فشار

برای تعیین مقاومت فشاری سنک سیمان از یک پرس هیدرولیکی که مساحت صفحات آن 25 سانتیمتر مربع میباشد استفاده میکنند . نیرو سنج این پرس دارای دو عقربه سیاه و قرمز رنگ است که عقربه قرمز آن به ازای نیروی وارده ای که موجب شکسته شدن نمونه شده ٬ به سبب تکان ناگهانی  در همان نقطه مربوط به نیروثابت میماند . برای انجام آزمایش ٬ نمونه مکعبی شکلی را پس از خشک شدن در بین صفحات دستگاه قرار میدهند . سپس صفحه پایینی را آنقدر بالا میبرند که سطح فوقانی نمونه با صفحه بالایی پزس تماس حاصل کند .اینک پرس نیروی F را به نمونه وارد میکند و آنرا مرتبا افزایش میدهد . سپس نیرویی را که باعث شکستن نمونه میشود را از عقربه قرمز میخوانند و مقاومت فشاری نمونه را از فرمول             = F / 25  (Kg/cm²) δ   محاسبه میکنند.

  کاربرد سیمان در معدن      

در برخی موارد آبهای درون معدن حاوی املاحی هستند که برای سیمان معمولی مضر است و باعث خورده شدن آنها میشود برای  جلوگیری از تخریب سیمان در نتیجه این این گونه آبها ٬ از انواع مخصوص سیمان برای مقاصد زیرزمینی استفاده میشود . از جمله این سیمانها میتوان سیمانهای با آلومین زیاد و سیمانهای حاصله از سربار کوره٬نام برد. نوع به خصوصی از سیمان که در معادن ٬بسیار به کار میرود به نام سیمان منبسط شونده معروف است . از مشخصات این نوع سیمان آن است که پس از سخت شدن در برابر هوا یا آب حجمش افزایش می یابد علاوه بر این سنگین و در برابر نفوذ آب نیز غیر قابل نفوذ است.

منبع :اصول استخراج معادن /ج1/ حسن مدنی

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم اسفند 1385ساعت 8:59  توسط سجاد غلامی 

سیمان

سیمان به طور عام به کلیه موادی گفته میشود که خاصیت چسبندگی داشته باشند . وبه طور خاص و تحت نام سیمان مقصود جسمی است که مواد تشکیل دهنده آن آهک  و خاک رس است و برای اولین بار به صورت ابتدایی آن در سال ٬ 1824 میلادی توسط یک بنای انگلیسی به عنوان اختراع به ثبت رسید . سیمان در امور ساختمانی برای چسباندن و پیوستن سنگها ٬ شن٬ ماسه٬ آجر ٬ بلوکها و غیره به کار میرود. سیمان را به دو روش خشک و تر تهیه میکنند . در روش خشک مواد اولیه به صورت خشک و در حالت تر با آب با هم مخلوط میشوند . مواد اولیه تهیه شده را در کوره هایی حرارت میدهند تا دانه های گردی به نام کلینکر حاصل شود این دانه ها را آسیاب کرده و در کیسه هایی به بازار عرضه میکنند .

انواع سیمان و مصارف آنها

سیمانهای معمولی که برای تهیه آنها مواد اضافی به کار نمیرود و هر چهار نوع کلینکر در آنها موجود است بر اساس رنگ آن که شبیه رنگ سنگهای جزیره پرتلند است به همین نام خوانده میشود . مطابق استاندارد ASMT-C-150 پنج نوع سیمان پرتلند وجود دارد که آنها را به اختصار آنها را بررسی میکنیم :

سیمان پرتلند نوع 1

این نوع سیمان در مواردی به کار میرود که که شرایط خاص ساختمانی مثل مقاومت در برابر آبهای سولفات دار ٬ کارهای ساختمانی در دریا و ... وجود نداشته باشد موارد عمده استعمال سیمان پرتلند نوع 1  ساختمانهای بتنی ٬ پل سازی ٬کانال کشی ٬ مخازن آب ٬آجرو بلوکهای بتنی است .

سیمان پرتلند نوع 2

این سیمان کندتر از سیمان نوع اول سخت میشود به همین دلیل در قسمتهایی به کار میرود که مستقیما زیر نور خورشید قرار میگیرند پرتلند 2 در مقابل آبهای سولفات دارمقاومت بیشتری دارد .

سیمان پرتلند نوع 3

طرز تهیه این نوع با سیمان پرتلند نوع 1 فرق چندانی ندارد فقط در این نوع مواد اولیه با دقت بیشتری تهیه میشوند و نیز کلینکر این نوع سیمان دوباره از کوره گذرانده میشود تا آهک موجود در مواد خام به خوبی با سایر مواد ترکیب شود وبه صورت آزاد وجود نداشته باشد  و همچنین مواد آن را ریزتر میکنند .

سیمان پرتلند نوع 4

سرعت ترکیب این نوع سیمان از سیمان پرتلند نوع 2 نیز کندتر است و چون تولی حرارت در هنگام سخت شدن این سیمان کم است برای ساختمان سدها از آن استفاده میشود .

سیمان پرتلند نوع 5

این سیمان نسبت به آبهای سولفات دار مقاوم است به همین دلیل در مواردی استفاده میشود که ساختمان در برابر آبهای سولفات دار قرار داشته باشد .

علاوه بر این نوع های سیمان انواع دیگری نیز وجود دارند که معمولا در معادن از آنها استفاده نمیشود.

منبع :اصول استخراج معادن /ج1/حسن مدنی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد