مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

زمین پزشکی

زمین پزشکی حاصل مشارکت متخصصان علوم زمین و پژوهشگران علوم پزشکی و بهداشتی برای بررسی مسائل تندرستی حاصل یا تشدید شده از مواد زمین مثل سنگها، خاک، آب و فرآیندهای زمین شناختی است. از طریق زمین پزشکی می توان ریشه بسیاری از بیماری ها و عوارض را در مواد طبیعی زمین جستجو کرد.

زمین پزشکی حاصل مشارکت متخصصان علوم زمین و پژوهشگران علوم پزشکی و بهداشتی برای بررسی مسائل تندرستی حاصل یا تشدید شده از مواد زمین مثل سنگها، خاک، آب و فرآیندهای زمین شناختی است.
از طریق زمین پزشکی می توان ریشه بسیاری از بیماری ها و عوارض را در مواد طبیعی زمین جستجو کرد. باید روشهای ژئوشیمیایی و کانی شناختی را در آسیب شناسی و مطالعه گذرگاه های درونی بدن به کار گرفت. به این ترتیب می توان جنبه های مثبت و منفی رابطه میان مواد زمین و تندرستی انسانها را نیز شناسایی کرد. بررسی ها نشان می دهد آتشفشان ها و فعالیت های مرتبط با آنشفشان، فلزها و عناصر دیگر را از اعماق زمین به سطح می آورند. خاکستر آتشفشان ها عناصر جدید را به محیط زیست وارد می کند که می تواند باعث سمناکی در زنجیره غذایی شود. ابرهای خاکستر آتشفشانی می تواند باعث خطرهای زیادی در سطح جهانی در رابطه با تندرستی انسانها شود و بیماری های مختلفی از التهاب اندک ریوی و سیلیکوسیس را ایجاد کند. زمین لرزه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم سلامتی ما را تهدید می کند؛ اما اثرات غیر مستقیم آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از این مسائل حاصل زمین لغزش هایی است که بر اثر زمین لرزه ایجاد می شوند و قارچهای بیماری زایی را وارد غبار هوا می کند که باعث بیماری تب دره می شوند.
مقادیر بالایی عنصر آرسنیک در آب آشامیدنی مسائل بسیار ناگواری را برای میلیون ها نفر در آسیا ایجاد کرده است، رفع این معضل نیاز به مطالعه دقیق سنگ هایی دارد که آرسنیک از آنها شسته می شود و نیز شرایطی که بر اثر آنها آرسنیک به حرکت در می آید. هم اکنون در بنگلادش و بنگال غربی در هند، نزدیک به 60 میلیون نفر به درجات مختلف مبتلا به عوارض و بیماری های حاصل از آرسنیک هستند. مسمومیت مزمن حاصل از آرسنیک شمار زیادی از مردمان جنوب چین را مبتلا کرده است و بیماران عوارضی همچون لکه های پوستی و ضخیم شدگی را نشان می دهند. اما برخلاف بنگلادش و بنگال غربی، بیماری این مردم در رابطه با آب نیست، بلکه در رابطه با فلفل سرخ است.
در بخش های جنوبی چین، فلفل سرخ تولید شده از مزارع، بالای اجاق هایی خشک می شود که در آنها از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می شود و این زغال سنگها غنی از آرسنیک است. در حالیکه فلفلها خود آرسنیک بسیار اندکی دارند، اما خشک کردن آنها روی اجاق های زغال سنگ غلظت آرسنیک را بیش از 500 برابر افزایش می دهد. مصرف این فلفلها و نیز تنفس هوای بسته اتاقها که آن هم غنی از آرسنیک است بیماری های پوستی زیادی را در مردم به وجود آورده است.
عنصر دیگر رادون است که گازی بی رنگ، نامرئی، بی بو و رادیواکتیو است که به آسانی از درون سنگها بالا می آید و وارد خانه هایی می شود که روی این سنگها ساخته شده اند. رادون تهدیدی مهم به تندرستی انسانها بر اثر تابش طبیعی رادیواکتیو است و قرار گیری در معرض رادون به سرطان ریه منجر می شود.
رادون و آرسنیک مثالهایی از عناصر خطرناک هستند. عناصر دیگر موجود در سنگها و آب، گاه برای تندرستی مفید و ضروری هستند و کمبود برخی عناصر اثرات ناگواری برجای می گذارد. جوامع ساکن در مناطق کوهستانی دچار کمبود ید هستند؛ چرا که ید به آسانی از خاک این مناطق که بارندگی زیادی دارند شسته و از محیط خارج می شود.
تحقیقات دیگر حاکی از خاک خواری در موجودات زنده است. خوردن آگاهانه خاک در برخی جانوران و از جمله انسان مشاهده شده است. به نظر برخی متخصصان تغذیه، این عمل پاسخی رفتاری برای کاهش سمناکی برخی مواد موجود در رژیم غذایی در نظر گرفته شده و به نظر برخی، در راستای تأمین کمبودهای تغذیه است. خاک خواری در سال های اخیر نیز مورد توجه برخی پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش های گسترده از سوی گروهی از متخصصان علوم مختلف انجام گرفته است و در آن به خوردن خاک به عنوان مکمل غذایی از جمله آهن و یا اثرات عناصر سمی آن مانند سرب و عناصر رادیواکتیو پرداخته اند. مسائل بهداشتی حاصل از مواد زمین و فرآیندهای زمین شناختی بسیار فراتر از آن است که به ذهن می رسد، تندرستی حدود 3 میلیارد نفر از مردم جهان تحت تأثیر این فرآیندها و مواد است؛ اما بسیاری از مردم اطلاعی از آن ندارند.
اطلاع رسانی بیشترین نقش و اهمیت را نه تنها برای عامه مردم، بلکه برای پزشکان متخصصان بهداشت، تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان دارد. اگر این مسائل در برنامه ریزی های تندرستی وارد شوند، بسیاری از اثرهای منفی بهداشتی را می توان حذف کرد. دانشمندان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باید برای حل این مشکل جهانی گردهم آیند و یکی از مهمترین روش های اطلاع رسانی برگزاری کارگاه های آموزشی کوتاه مدت است تا امکان تبادل دانش متخصصان فراهم باشد

T.B.M ( ماشین آلات حفر تونل )

 

 

 دستگاهای T.B.M یا Tunnel boring machine یکی از مهمترین ماشین آلات حفر تونل می باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفر کنند. مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود.

                

ادامه مطلب ...

" آزبست " تهرانی‌ها را به سرطان تهدید می‌‌‌‌‌کند

- میزان آلاینده سمی و سرطان زای آزبست در هوای تهران 50 برابر کشورهای اروپایی و امریکا است.

حسین صرافی: میزان آلاینده سمی و سرطان زای آزبست در هوای تهران 50 برابر کشورهای اروپایی و امریکا است.

در حالی که قانون عدم استفاده از آزبست در همه کارخانه ها و واحدهای صنعتی در سال 1379 در هیات دولت تصویب شد و بر اساس این قانون، استفاده از این عنصر بسیار خطرناک باید در کارخانه های کشور متوقف می شد، اما تاکنون فقط تعداد انگشت شماری در این باره اقدام کرده اند.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در گفت و گو با مهر از وجود ماده سمی و سرطان زای آزبست در هوای پایتخت خبر داد و گفت:" نمونه گیری هایی در مورد آلاینده سمی آزبست در هوای تهران صورت گرفته که در اولین نمونه گیری حدود 3 هزارم فیبر یا لیف بر سانتی متر مکعب ماده سمی در هوا مشاهده شده است."

سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز با اشاره به آزمایش انجام شده بر روی نیروهای پلیس در پایتخت گفت:" آمارها نشان می‌دهد میزان الیاف آلاینده سرطان‌زا آزبست در ریه ماموران پلیس تهران چهار برابر میزان آزبست هوای پایتخت است."

در همین حال متخصصان محیط زیست با ابراز نگرانی از میزان بالای آزبست در هوای تهران نسبت به آثار سوء این ماده بر بدن انسان هشدار دادند.

ایران، بزرگترین وارد کننده آزبست خاورمیانه

دکتر اسماعیل کهرم در حالی که ایران را بزرگترین وارد کننده آزبست در خاورمیانه می داند به خبر آنلاین می گوید:" این موضوع نگران کننده است، اما تا ابد که نمی توانیم به بهانه نبود جایگزین از فرآورده های آزبست استفاده کنیم. امروز کشورهای آلوده به آزبست در دنیا بسیار کم و بیشتر کشورها نیز این ماده را حذف کرده اند، زیرا همه به خوبی می دانند که آزبست یک ماده سرطان زا و بسیار مضر است."

این متخصص محیط زیست به جایگزین های آزبست و ارزان بودن آنها اشاره می کند و می افزاید:" برخی کارخانه ها و واحدهای صنعتی گران بودن و در دسترس نبودن جایگزین آزبست را بهانه قرار می دهند و به سمت جایگزین کردن آن نمی روند، این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست با واحدهای صنعتی استفاده کننده از آزبست به شدت برخورد می کند تا از فعالیت آنها جلوگیری شود."

هنوز عمده صنایع از آزبست استفاده می کنند

دکتر ناصر کرمی، روزنامه نویس محیط زیست و اقلیم شناس می گوید:" سرطان زا بودن ترکیبات آزبست بر هیچ کس پوشیده نیست و تمام کشورهای دنیا اذعان دارند افرادی که به طور مداوم با آزبست در تماس هستند، دچار عوارض و بیماری های لاعلاجی مانند سرطان می شوند."

او می افزاید:" متاسفانه با همه خطراتی که این ماده دارد همچنان در عمده صنایع کشور استفاده می شود."

این اقلیم شناس تاکید می کند:" میزان خطر آزبست با تغییر روش های کاربرد آن در تولیدات کاهش پیدا نمی کند بلکه تنها راه حل برای مقابله با آثار سوء آن، حذف کامل از کلیه صنایع است؛ همچنان که دیگر کشورها با جایگزینی مواد بی خطر به جای آزبست در راستای حفظ سلامت جامعه وارد عمل شده و در این زمینه موفق هم بوده اند. متاسفانه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز از آزبست استفاده می کنیم که شاید علت اصلی آن نبود شناخت از خطرات گسترده این کانی باشد."

بیماری های خطرناک ناشی از تنفس آزبست

دکتر علی حسینی، فوق تخصص ریه، که تحقیقات جامعی درباره موارد استفاده و ضررهای آزبست انجام داده است، می گوید:" در بعضی مراجع علمی، آزبست بعد از سرب و جیوه به عنوان خطرناک ترین ماده برای محیط زیست و سلامت انسان محسوب شده است. آزبستوس، سرطان ریه و مزوتلیوم از جمله بیماری های خطرناکی است که در نتیجه تأثیرات آزبست در انسان بروز می کند."

او می افزاید:" آزبستوس نوعی بیماری ریوی است که در نتیجه تنفس الیاف بسیار نازک آزبستی به وجود می آید. الیاف آزبست بسیار پایدار است، بنابراین به آسانی حل نمی شود و تا سالیان متمادی در بافت ریه باقی می ماند و به مرور زمان منتهی به " فیبروز " یعنی سفت شدن بافت ریه و تنگی نفس می شود. بیماری آزبستوس قابل علاج نیست ولی با جلوگیری از تنفس بیشتر گرد و غبار آزبستی می توان سرعت پیشرفت این بیماری را تا حدودی کند کرد."

این پزشک معتقد است:" علاوه بر آزبستوس و سرطان ریه، یکی دیگر از بیماری هایی که به دلیل تنفس گرد و غبار آزبست به وجود می آید، مزوتلیوم است. مزوتلیوم نوعی سرطان بدخیم است که فقط از طریق تماس و تنفس آزبست به وجود می آید. متأسفانه هنوز نحوه شکل گیری این بیماری مشخص نشده ولی واضح است که الیاف بسیار نازک آزبستی، به لایه نازک ریه می چسبد و سپس به مرور زمان در ریه پخش و به این طریق باعث ایجاد سرطان می شود."

کاربرد چکش هیدرولیک در تونل

چالشهاى دو کمپانى RAMMER و آى تى سى براى کاهش هزینه حفارى تونلهاى ریزشى
دنیاى رقابت موجب شده تا کمپانیهاى سازنده ماشین آلات حفار تونل با
چالش تقلیل هزینه ها، اعم از سرمایه گذارى و یا عملیاتى روبرو باشند.
حفارى تونلهاى با سنگ سست و ترک دار که داراى ساختار ضعیف هستند همواره از پردردسرترین براى مهندسان حفار تونل به شمار مى آیند. این تونلها داراى هزینه حفارى و تحکیم بالائى بوده و گاه به علت ریزش در اثر انفجار نه تنها پروژه را متوقف مینماید بلکه هزینه هاى گزافى
را موجب میشوند. بدین لحاظ از روش هاى غیر انفجارى که متداول ترین
آنها در چند دهه اخیر استفاده از ماشین آلات حفار تى بى ام و رودهدر
است استفاده میگردد.

کاربرد چکش هیدرولیک در تونلچالشهاى دو کمپانى RAMMER و آى تى سى براى کاهش هزینه حفارى تونلهاى ریزشىدنیاى رقابت موجب شده تا کمپانیهاى سازنده ماشین آلات حفار تونل باچالش تقلیل هزینه ها، اعم از سرمایه گذارى و یا عملیاتى روبرو باشند.حفارى تونلهاى با سنگ سست و ترک دار که داراى ساختار ضعیف هستند همواره از پردردسرترین براى مهندسان حفار تونل به شمار مى آیند. این تونلها داراى هزینه حفارى و تحکیم بالائى بوده و گاه به علتریزش در اثر انفجار نه تنها پروژه را متوقف مینماید بلکه هزینه هاى گزافىرا موجب میشوند. بدین لحاظ از روش هاى غیر انفجارى که متداول ترینآنها در چند دهه اخیر استفاده از ماشین آلات حفار تى بى ام و رودهدراست استفاده میگردد.تى بى ام، بسیار گران و داراى زمان تحویل طولانیست و تنها براىتونلهاى بسیار طولانى با سنگ با مقاومت فشارى نه چندان متغیر قابلاستفاده میباشد. چنانچه مقاومت فشارى سنگ با مقدار پیش یینى شدهمغایر باشد، عملا  تى بى ام فلج شده و براى جبران آن نیاز به تغییرات گاهاساسی  در تى بى ام ضرورى است که خود می تواند ماهها به طول بیانجامد.نکته دیگر این که إین سرمایه گذارى عظیم، تنها براى یک پروژه قابلاستفاده میباشد.رودهدر ها  تنها میتوانند سنگ های با مقاومت فشارى تا 60 مگا پاسکال رابه صورت اقصادى حفارى نموده و چنانچه سنگ مستحکم تر در بین راهباشد نیاز به روش انفجاری  است که خود نیز با مسائل متعدداضافه حفارى و تحکیم روبرو خواهد بود. هزینه حفارى بارودهدرها به علت مصرف بالاى ناخن هاى برش و مصرفبالاى برق نسبتا زیاد میباشد.براى مقابله با معضلات  دو روش فوق، استفاده از چکشتخریب هیدرولیک که برروى بیل مکانیکى نصب میگردد ازاواسط دهه1980  با موفقیت بسیار شروع گردید.چکش هاى نوینى را براى سهولت عملیات حفارى تونلتولید شده است که بطوریکه در حال حاضر این چکشها با حجمحفارى بسیار بالا و عمر طولانى مخصوص حفارى تونل تولیدمی گردند. مزیت این روش هزینه سرمایه گذارى کم، عدمنیاز به ماشین آلات خاص  مثل تى بى ام و رودهدر و سهولتنگهدارى و استفاده این ماشین آلات براى عملیات ساختمانىغیر تونلى پس از اختتام پروژه است.بهره گیرى از روش حفارى تونل با چکش تخریب درتونلهاى با سطح مقطع کوچک، به علت ابعاد بیل مکانیکىو نیز مشکلات تهویه عملى نبوده و لذا کمپانى آ ى تى سىسوئیس ماشین آلات حفارجدیدی را ابداع نمودهاست که در تصویر ملاحظه می شود. این ماشینمیتواند در همه گونه سنگهاى سست عملیاتحفارى تونل را با سرعت بالا و هزینه کم انجامدهد.در سنگهای  یکپارچه محکم گاه از روشانفجار استفاده میشود. آی تى سى براى لقگیرى و رگلاز و قله شکنى و بالاخره بارگیرىسریع استفاده میگردد. قابلیت انعطاف این ماشین باعث شده تا ایده آل براى تونلهاى بابافت سنگ متغیر باشد.از مزایاى دیگر آن سهولت در انتقال است بهطوریکه میتوان آن را در دو جبهه کارى منتجاز یک تونل دسترسی، متناوبا استفاده نمود.اپراتور میتواند بر حسب شرایط از یکى از دوموتور برقى یا دیزل آن استفاده نماید که دراین صورت شکل تهویه مرتفع میگردد. آىتى سى در چهارظرفیت براى تونلهاى با مقطع 8

الى 60 مترمربع تولید مى گردد.

کاربرد نانوذرات‌کاربید تیتانیوم در مقاوم سازی مواد ساینده مانند

نانوذره کاربید تیتانیوم (TiC) با شبکه مکعبی و پارامتر شبکه 4329/0 نانومتر، دارای خواص مطلوب و مورد توجهی است. این ماده نسبت به سایر کاربیدها، بویژه کاربید تنگستن که در حال حاضر بطور وسیعی در صنایع ریخته‌گری استفاده می‌گردد، برتری‌های بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به سختی بیشتر‌، وزن کمتر، واکنش‌پذیری پایین‌تر، پایداری حرارتی بالاتر و قیمت مناسب‌تری اشاره کرد. شایان ذکر است که TiC به تنهایی از تافنس پایینی برخوردار بوده و لازم است آنرا با نانوذراتی همچون SiC،TiN ، NbC ، TiB2 ، WC تقویت نمود.

این کار با استفاده از روش فعال‌سازی مکانیکی صورت گرفته است. ایشان در گفتگو با بخش خبری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفتند: "در این پژوهش ابتدا مواد اولیهTiO2 (خالص تجاری و دوده) در زمان‌های مختلف در یک آسیا پر انرژی مخلوط شده و به پودر تبدیل شدند. پودرهای بدست آمده پرس شده و در دماهای مختلف تحت عملیات حرارتی قرار گرفتند. پیک‌های حاصل از XRD نشان می‌دهند که اندازه کریستال‌های سنتز شده در حدود 80 نانومتر می‌باشند. بعلاوه نتایج حاکی از تاثیر زمان آسیاب بر دمای تشکیل نانوپودر می‌باشد، به نحویکه 50 ساعت آسیاب‌کاری، سبب تشکیل نانوپودر کریستالی TiC در دمایی بین 1250 تا 1500 درجه سانتیگراد می‌گردد، اما در مقابل این اتفاق برای پودرهایی آسیاب نشده تا دمای 1500 درجه سانتیگراد نیز رخ نمی‌دهد.

از این نانوذره می‌توان در صنایع مادر همانند ریخته‌گری (به عنوان فاز تقویت کننده و همچنین ریزتر کردن ساختار) و کاربری‌های صنعتی که نیازمند مقاومت سایشی بالایی می‌باشند (همانند تیغه‌های برش ، نوک مته و ...)، استفاده نمود. با توجه به مواد اولیه و تجهیزات ارزان قیمت موردنیاز برای تولید این ماده می‌توان گفت که قیمت نهایی آن در مقایسه با محصولات مشابه بسیار مقرون به صرفه می‌باشد".

فیروزه نیشابور

نیشابور را شاید به فیروزه آن بشناسند چرا که مقام اول فیروزه را در جهان داراست و مرغوب ترین فیروزه جهان، از معدن فیروزه نیشابور در70 کیلومتری این شهرستان به دست می آید. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، در حال حاضر 100 کارگر در معدن فیروزه نیشابور که هم اکنون گرداننده آن شرکت تعاونی توسعه معدن فیروزه نیشابور است، فعالیت می کنند. 

 

                                        دوستان عزیز لطفا با نظرات خود مارا بهتر راهنمای کنید

ادامه مطلب ...

معدن مس قلعه زری

تاریخچه معدنکاری مس در ایران با توجه به اطلاعاتی که در کتاب کاپر (1999) ارائه شده است به هزاره نهم قبل از میلاد برمی‏گردد به طوریکه تا این تاریخ آثاری از مس در گوشه و کنار ایران به دست آمده است با این وجود اطلاعاتی که در کتاب ما ایرانیان درباره این فلز به چشم می خورد قدمت آن در حدود 4000 الی 6000 سال پیش عنوان شده است.

معدن مس قلعه زری در بیرجند از جمله معادن مس زیر زمینی در ایران است که بازدید از آن در دو نوبت صبح و بعدازظهر صورت گرفت. در نوبت صبح بیشتر به شواهد سطحی معدن پرداخته شد و بعدازظهر از داخل معدن مس زیر زمینی بازدید شد آنچه که در زیر عنوان می شود چکیده ای از گزارش بازدید از این معدن در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد لازم به ذکر است که کلیه خصوصیات زمین شناسی معدن مسائل مربوط به آن برگرفته از گفته های آقای دکتر حسن نژاد (دانشجوی دوره دکتری زمین شناسی اقتصادی که پایان نامه فوق لیسانس و دکترای خود را در این منطقه کار کرده است) و آقای مهندس مدنی مسئول نقشه برداری معدن می باشد. ناگفته نماند که همکاری این دو عزیز با دانشجویان زمین شناسی ورودی 77 و کوشش آنان برای گسترش و توسعه معلومات دانشجویان در زمینه خصوصیات زمین شناسی معدن قابل ستایش است

ادامه مطلب ...

سهم واقعی معدن از اقتصاد ایران چقدر است؟

بحث سهم معدن از تولید ناخالص ملی و اقتصاد ایران همواره مورد مناقشه بخش‌های مختلف کشور بوده است.
   با توجه به در پیش بودن همایش نقش معدن ‌و صنایع معدنی در اقتصاد ایران، بی‌مناسبت ندیدیم تا مطلب زیر را که توسط مهندس مرتضی مومن‌زاده تهیه شده به نظر خوانندگان برسانیم.
  
   سهم معدن در تولید ناخالص ملی (GNP)، در سال‌های اخیر چماقی شده بر سر بخش معدن. این سهم سال‌ها در حد نیم درصد و اخیرا تا یک درصد در آمارها اعلام می‌شود.
  
   تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصاد کشور برخی مراکز تصمیم‌گیری، براساس ناچیز بودن این درصد و بسیاری دیگر از تنگناهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بخش معدن که در این نوشتار به کناری نهاده‌ام، در رونق معدن کوتاهی می‌کنند.
  
   البته اگر این درصد، واقعی باشد حق بخش معدن بیش از آنچه که هست، نباید باشد.
   با طرح موضوعی تحت عنوان زنجیره تولید معدنی و پیش از آن با ذکر یک مقدمه، می‌خواهم توجه مخاطب خود را به این نکته جلب کنم که نقش معدن در اقتصاد ما بسیار بیشتر از نیم تا یک درصد است.
  
   انسان به‌طور غریزی آنچه را از ذهنش دور است کوچکتر از اندازه واقعی می‌انگارد.
   معدن و تولیدات معدنی اگر درد روز و هفته مردم و مسئولان می‌بود، اگر همانند شیر و نان و آب و بنزین و دندان درد می‌بود، بیشتر از این مورد توجه قرار می‌گرفت.


ادامه مطلب ...

آموزش استفاده از GPS

GPS ( دستگاههای تعیین موقعیت جهانی "جی پی اس" )

 GPS دستگاه یا سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای است که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و زمانی را در هر لحظه به زمین ارسال می کند. این اطلاعات از طریق گیرنده های دستی دریافت، پردازش و در نهایت بر صفحه نمایشگر قابل مشاهده است. علاوه بر موارد فوق دستگاه قابلیت ارائه اطلاعات متعدد دیگری از قبیل ارتفاع، فشار، دما، سرعت و ... را دارا می باشد. در تمام شرایط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد . و هیچ گونه بهائی بابت  این خدمات اخذ نمی شود.  

سیستم موقعیت یابی سراسری ( جی پی اس )  یک سیستم بسیار گسترده و پیاده سازی گران قیمت که بر مبنای اصولی بسیار ساده کار می کند . این سیستم مجمو عه ای از 27  ماهواره است که به دور زمین در حال چرخشند . 24 ماهواره در حال کار هستند و 3 ماهواره اضافی هم هنگام بروز مشکل برای هر کدام از ماهواره های اصلی فعال می شوند . فاصله ماهواره ها تا زمین حدود 12000 مایل است.سرعت این ماهواره ها معادل 7000 مایل در ساعت  می باشد . اولین ماهواره GPS در سال 1978 با موفقیت به فضا پرتاب شد. درسال 1994 تمامی 24 ماهواره در مدار زمین قرار گرفت. هر ماهواره برای 10 سال مأموریت ساخته میشود و پس از طی این زمان حتماً بایستی ماهواره دیگر جایگزین گردد. وزن یک ماهواره GPS حدود 2000 پوند (معادل 907 کیلو گرم ) با 17 فوت عرض (18/5متر). قدرت انتقال آنها هم 50 وات یا کمتر می باشد . ماهواره های GPS توسط انرژی خورشید تغذیه میشوند . yocket booster های کوچک روی هر ماهواره آنها را دریک مسیر پروازی صحیح نگهداری می کنند.آنها مجهز به باطریهای قابل شارژ اتوماتیک برای زمانهای بارندگی یا خورشید گرفتگی می باشند.این سیستم ابتدا توسط ارتش امریکا و برای اداف نظامی طراحی و اجرا شد . ولی طولی نکشید که استفاده آن برای عموم میسر شد . هر کدام از این ماهواره ها هر روز دوبار به دور زمین می چرخند مدار های ای ماهواره ها به صورتی است که در هر لحظه و از هر نقطه زمین حداقل چهار ماهواره در آسمان قابل رویت هستند . کار یک گیرنده  GPS  که هزینه ای کمتر از  100 دلار در بر دارد پیدا کردن چهار یا تعداد بیشتری از این ماهواره ها ، فهمیدن فاصله خود از هر کدام از آنها و محاسبه محل خود با استفاده از این اطلاعات است . برخی از گیرنده های GPS   با استفاده از امکانات و اطلاعات جانبی  می توانند مفیدتر واقع شوند برای مثال با افزودن نقشه راه های یک منطقه زمین شناسی به حافظه GPS این دستگاه می تواند به راحتی در یافتن موقعیت و یافتن مسیر ها و سازند ها و ... در روی زمین به یاری زمین شناسان بیایند . استفاده از این دستگاه فقط با خرید آن که  هزینه ای کمتر از 100 دلار می تواند در برداشته باشد . امکان پذیر است و برای گرفتن اطلاعات و موقعیت یابی توسط ان هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود . بسته به امکانات جانبی GPS  ها گرانتر می شوند .

GPS  چگونه موقعیت مکانی خود را تشخیص می دهد ؟

این محاسبه بر اساس قاعده ای ساده در ریاضیات که به آن  trlateration  گفته می شود ، انجام می گردد .گیرنده GPS  بر اساس همین اصل سه بعدب و با محاسبه فاصله خود از چهار ماهواره مقعیت خود را تشخیص می دهد . به این ترتیب که اگر به مرکز هر ماهواره و به شعاعی که GPS  از آن فاصله دارد . یک کره فرضی در نظر بگیریم GPS روی سطح هر کدام از این کره ها قرار می گیرد. بنابراین محل GPS  محل تلاقی چهار کره فرضی است که دقیقا یک نقطه را مشخص می کنند . محل تلاقی دو کره یک دایره ، محل تلاقی کره سوم با دو کره قبلی دو نقطه و محل تلاقی کره چهارم با سه تای قبلی یک نقطه را مشخص خواهد کرد . از کره زمین زمین هم می توان به عنوان یکی از این کره ها استفاده کرد چرا که از دو نقطه ای که  از محل تلاقی سه کره بدست می آید . معمولا فقط یکی روی سطح زمین خواهد بود به این ترتیب برای پیدا کردن موقعیت حتی سه ماهواره هم کافی است ولی برای بدست آوردن دقت بیشتر از تعداد بیشتری ( حداقل چهار ماهواره ) استفاده می شود . GPS  برای اندازه گیری فاصله خود از ماهواره  ها از سیگنال های رادیویی استفاده می کند . این سیگنال ها که در حقیقت امواج الکترومغناطیس هستند با سرعت نور  حرکت می کنند . اگر گیرنده بتواند مدت زمانی را که این سیگنال ها در ره بوده اند را محاسبه کند می تواند فاصله اش از هر ماهواره را تشخیص دهد . ماهواره ها از زمان مشخصی ( مثلا نیمه شب ) شروع به ارسال یک دنباله از کدها می کنند . گیرنده GPS   هم از همان زمان ایجاد این دنباله از کدها را شروع می کند . هنگامی که سیگنال ارسالی از طرف اهواره که حاوی آخرین کد در زمان ارسال است به GPS  می رسد . GPS  بر اساس دنباله کدهای خود می تواند متوجه تاخیر زمانی کد دریافتی شده و به این ترتیب زمان سپری شده را محاسبه شده را محاسبه می کند . حاصل ضرب این زمان در سرعت انتشار امواج فاصله GPS  از ماهواره است ، پس از بدست آمدن فاصله از چند ماهواره موقعیت در روی زمین توسط GPS   تشخیص داده می شود .

دستگاههای GPS در سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند :

1 ) GPS MOUSE : هیچ صفحه یا دکمه ای ندارد اما توسط یکpc Laptop با نرم افزار مربوطه قابل استفاده سرویس GPSS می باشد.دستگاههای این گروه مانند:Garmin GPS 35 Delorme یا Rand  Macnalley ( باقیمت های پایینتر)قیمت این GPS ها حدود 75 تا 150 دلار آمریکا متغیر می باشد.  ولی فراموش نکنید که این نوع GPS ها حتماً به Laptop pc نیاز دارند.

2 )  Hand-Held GPS: این نوع دستگاهها می توانند بصورت سیار مورد استفاده قرار گیرند آنها خودشان یک‌صفحه کوچک جهت نمایش اطلاعات و چند دکمه دارند و در شکل ها و ترکیب های مختلفی عرضه می‌شوند و هیچگونه نیازی بهLaptop ندارند. که بطور مثال میتوان مدل‌های با قیمت پائین Garmin شبیه Etrex, GPS12*l , GPS12 یا مدل های 315, 310 ازMagellan را نام برد.  تعدادی از اینها یک رابط NMEA و یک کابل رابط دارند قیمت با کابل ممکن است حدود 210 دلار به بالا باشد و ممکن است بعضی از کشورها ارزانتر هم موجود باشد. یک GPS دستی ارزان قیمت با یک کابل رابط برای انتخاب و آغاز کار با GPS مناسب میباشد, حتی برای سرگرمی یا کار یا آشنایی شما با طرز کار و خدمات GPS.

 3 ) High-End GPS products: این دستگاهها شامل یک صفحه نمایشگر بزرگتر و تعدادی نقشه میباشند و در بعضی از آنها شما بایستی مبلغ بیشتری جهت نقشه ها بپردازید. قیمت این دستگاهها ممکن است بسته به نوع محصول بالاتر از 1500 دلار آمریکا باشد که نمونه هایی از آن مانند  Blaupunkt PhihPsوAlpine میباشد

دو نمونه از دستگاه های gps   :

Etrex Vista (عمومی ترین GPS دنیا) : دارای کمپاس (قطب نمای) دیجیتال و مجهز به ارتفاع سنج و فشارسنج مجزا می باشد . 12 کاناله با قبلیت کارکرد در حالت DGPS با فرمت RTCM است . همچنین دارای نقشه کل ایران و جهان می باشد . دارای 24 مگابایت حافظه جهت انتقال نقشه دلخواه به آن از طریق سی دی Map Source و قابلیت کارکرد با آنتن مغناطیسی اکسترنال از نوع بازتابشی و دارای سیستم نمایش طلوع و غروب محلی خورشید و ماه  و دارای نشان دهنده پارامترهای Jumpmaster (جدید)  و  دقتی بین 3 تا 5 متر دارد و همراه با آن کیف حمل و نرم افزار و دفترچه راهنمای فارسی و کابل اتصال به کامپیوتر نیز ارائه می گردد . قیمت (000/500/3 ریال )

 

Geko 101  (سبکترین جی پی اس دنیا) : 12 کاناله و دارای 4 صفحه ناوبری با قابلیت ثبت 250 نقطه می باشد .منبع تغذیه: 2 عدد باطری سایز AAA و همراه با کیف حمل تجهیزات جانبی آن شارژر برقی، نگهدارنده خودروئی، آنتن خارجی می باشد . قیمت (000/650/1 ریال )

اطلاعات بیشتر :

برای خرید و قیمت های دستگاه های gps   روی این لینک کلیک کنید .

راهنمای چگونگی استفاده از دستگاه GPS و نقشه های جغرافیائی به زبان اصلی را در این لینک ( 42 صفحه pdf   ) ببینید .

بزرگترین معدن الماس جهان در روسیه

این گودال غول پیکر بزرگترین معدن الماس جهان در شرق سیبری و نزدیک به شهر میرناست. این گودال 525 متر عمق و 1.25 کیلومتر قطر دارد. این حفره که دلیل عمق و عظمتی که دارد و قدرت جاذبه زمین تا کنون چندین هلی کوپتر را هنگام پرواز بر فراز آن در خود فرو برده است. به همین دلیل منطقه بالای این حفره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده‌اند. 

 

                

 ادامه تصاویر در ادامه مطلب.. 

 

                

ادامه مطلب ...