مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

پیشروی در معدن زیرزمینی

سینه کار معدن در تمام طول خود  به  پیش می رود . این  را پیشروی و مقدار آن را در روز پیشروی روزانه  می گوئیم  . میزان پیشروی روزانه می تواند به اندازه یک راهرو یعنی حدود یک متر و نیز اندازه چند راهرو مثلا 6متر باشد . هرچه سرعت پیشروی بیشتر باشد مقدار و میزان استخراج (به طول و ضخامت ثابت ) بیشتر و  در  نتیجه  هزینه  استخراج  در ازای هر تن تولید کمتر  می شود . معادن  قدیمی دارای  ارقام  کمتر پیشروی و معادن جدید تر ( مکانیزه ) دارای پیشروی روزانه زیادترند .

پیشروی روزانه زیاد ، گذشته از تقلیل هزینه استخراج دارای مزایای زیر است :

الف) کمر بالائی کارگاه استخراج بهتر قابل کنترل است زیرا کوه فرصت کمتری پیدا می کند تا از خود واکنش نشان دهد . این مزیت باعث می شود تا به وسایل نگهداری فشار کمتر وارد شود و یا بتوان از وسایل ارز انتری استفاده کرد .

ب) در یک معدن با رقم تولید ثابت پیشروی روزانه زیاد باعث می شود تا نقاط کار به تعداد کمتری تمرکز شوند .

در هر  بار  انفجار مقدار  معینی از طول  تونل  حفر  می شود  که آن را پیشروی گویند و معمولا مقدار پیشروی کمتر از عمق چاله ها می باشد .

بدین صورت که ما برای پیشروی در تونل زغال سنگ هم لایه زغال و هم سنگ باطله از جنس ماسه سنگ داشتیم . ما باید ابتدا لایه زغالی را با دستگاه پیکور برداشت و  سپس لایه سنگ باطله را با چال زنی و انفجار از محل به بیرون منتقل می کنیم .

مقدار پیشروی علاوه بر قطر چاه خالی تابع عوامل متعددی از قبیل سطح مقطع حفاری ، قطر چال ، آرایش چال و نحوه خرج گذاری می باشد . هر چه پهنا و مساحت مقطع تونل بیشتر باشد مقدار پیشروی بیشتر می گردد و بازاء پیشروی بیشتر تعداد زیادتری چال در واحد سطح لازم می باشد . در ارتباط پیشروی با مقدار مواد منفجره مصرفی بدیهی است که  هر چه پیشروی بیشتر باشد مواد منفجره  مصرفی نیز بیشتر می باشد

معدن گچ سمنان

معدن گچ مومن آباد در 15 کیلومتری شمال باختری شهرستان سمنان واقع شده است و از ویژگی های نیمه کویری برخوردار می باشد. ارتفاع متوسط این معدن از سطح دریا 1300 متر متوسط دما در تابستان بیش از 30 درجه و متوسط حرارت در زمستان 10 درجه می باشد شهرستان سمنان شامل 4 شهر ، 2 بخش، 5 دهستان و 210 آبادی دارای جمعیت می باشد. کارخانه گچ سیمین کنار جاده اصلی سمنان – فیروزکوه قرار دارد و توسط جاده آسفالته به کارخانه راه دارد و در داخل معدن راه ها بصورت خاکی می باشند.

ادامه مطلب ...