مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

احداث سد، آب‌وهو را تغییر می‌دهد  

 

 تحلیل شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای 633 سد بزرگ دنیا که برای نخستین بار انجام شده، نشان می‌دهد احداث سدهای بزرگ، افزایش محسوسی در بارندگی، طوفان و سیلاب منطقه‌ای به‌دنبال دارد.

هشدار به سدسازان! هنگام ساخت ذخائر آبی مراقب باشید، زیرا طوفان‌ها و سیلاب‌های بزرگ‌تری در راه خواهند بود. این هشدار براساس تحلیل بیش از 600 سد ارائه شده که بیشتر این سدها، بارندگی‌ها و خسارات شدیدتری را به همراه داشته‌اند.

این تفکر که مخازن بزرگ آب می‌توانند بر بارندگی تاثیرگذار باشند، موضوع تازه‌ای نیست. اما تاکنون هیچ‌کس اثرات سدهای بزرگ و مخازن آبی آن‌ها را مطالعه نکرده بود.

به گزارش نیوساینتیست، فیصل حسین و همکارانش در دانشگاه فنی تنسی در کوکویل، بزرگی شدیدترین طوفان‌ها را در نزدیکی 633 سد بزرگ دنیا، قبل و بعد از ساخت بررسی کرده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که در بیشتر موارد، میزان بارش در پرباران‌ترین فصل سال، یک سال پس از بهره‌برداری از سد به میزان 4 درصد افزایش داشته و همچنین در تعداد روزهای بارانی نیز افزایش محسوسی مشاهده می‌شود.

یوهانس فدما از دانشگاه کانزاس در لاورنس معتقد است این مطالعه نخستین تحقیقی است که رابطه میان سد‌ها و بارندگی‌های شدید را نشان می‌دهد. به گفته وی با وجود این‌که نتایج در سراسر دنیا یکسان نیست، اما این مسئله با توجه به الگوهای آب‌وهوایی منطقه‌ای و بسیاری عوامل دیگر، دور از انتظار نیست.

حسین برای تعیین این اثرات قصد دارد از مدل‌ها کامپیوتری استفاده کرده و سد‌ها را در شرایط متلف شبیه‌سازی کند. وی می‌گوید:" امیدوارم این موضوع تصور ما را روشن‌تر کرده و تردیدها را کمتر کند."

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد