مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

کارگران زن در معادن

از قدیم کار کردن تو معدن جز شغلهای سخت روزگار خودش بوده   اما در کشورهای زیادی این کار کردن زجر اور بوده و هیچ قانون حمایتی برای افرادی که در اینگونه معدن کار میکنند نیست  

صاحبان معدن برای به دست اوردن سود بیشتر از زنان و کودکان فقیر استفاده کرده و هیچ گونه قانون حمایتی برای این افراد نیست در زیر عکس های زجر اوری براتون اوردم که دل هر ببیننده ای رو به درد میاره   

 

 

 

نظر یادتون نره

ادامه مطلب ...

دانلود فیلم اتشباری

دوستان براتون یک فیلم اموزشی از اتشباری یک شرکت امریکای گذاشتم کلی جالب واموزشی هستش دوستان علاقه منئ به انفجار دانلود کنند و استفاده کنند حتما نظر هم بدین

 

 

 

 

                                      دانلود

انواع روشهای لیچینگ

1- لیچینگ درجا:

این روش به درجا و معدنکاری انحلال نیز موسوم است. در این روش به علت کم عیار بودن کانه و عدم توجیه اقتصادی برای استخراج آن، کانه در محل و در طول مدت زمان طولانی لیچ می شود. با توجه به موقعیتهای بدست آمده اخیراً، این روش برای کانه های با عیار بالا نیز بکار گرفته می شود. لیچینگ درجا برای استخراج نمکهای محلول از ذخائر زیر زمینی مانند پتاس, کلرید سدیم, سولفات سدیم و کربنات سدیم (ترونا) و همچنین کانه های اورانیوم و مس به کارگرفته می شود.

 

2- لیچینگ توده ای:

در این روش ابتدا سطح زمین را از گیاهان پاک کرده و باشیب ملایمی آن را کوبیده و مسطح میکنند. سطح صاف شده ابتدا توسط صفحه پلاستیکی و بعد با لایه ای از آسفالت پوشیده می شود. سپس در محل آماده شده توده ای از سنگ خرد شده  معدن به ارتفاع 15-10 متر ریخته می شود. وزن ماده ممکن است 200-100 هزارتن باشد. سپس عامل لیچینگ از بالای توده به صورت روش روی تل ریخته و توسط جوی کوچکی که در انتهای شیب زمین تعبیه شده است جمع آوری می گردد. وقتی ماده معدنی بطور کامل لیچ شد یا توده بجا مانده رها می شود و یا بعد از تخلیه، آن محل برای لیچینگ مواد معدنی جدید مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. مشکلات اصلی در عملیات لیچینگ توده ای مسدود شدن مجاری حرکت عامل لیچینگ از بالا به کف توده توسط رس های ریزدانه و هیدورکسید یا سولفات باز یک فریک، اتلاف عامل لیچینگ به دلیل تبخیر و نشست محلول از کف توده سنگ و کانالهای مربوط می باشد

 

3- لیچینگ ستونی :

در این حالت مواد مورد استفاده متخلخل و دارای ابعاد ماسه ای می باشد, بطوریکه امکان توده کردن آنها در حجم زیاد امکان پذیر نیست. وضعیت آرایش دانه بندی مواد فاکتور مهمی در نفوذ حلال در توده می باشد که از بعد دانه ها نیز اهمیت بیشتری دارد. چنانچه دانه ها هم اندازه نباشند, ذرات درشت قرار گرفته و موجب مسدود شدن کانال و کندی استخراج مواد می شود. این روش برای مواد حاوی ذرات نرمه زیاد, مناسب نمی باشد.

 

4- لیچینگ به کمک همزن :

در این روش, عامل لیچینگ به ماده معدنی خام پودر شده اضافه می شود و پالپ حاصل نیز در تانکهای مخصوص هم زده می شود تا از ته نشین شدن مخلوط جلوگیری شده و فرآیند لیچینگ در کوتاهترین زمان به اتمام برسد. این روش عموماً تحت شرایط ذیل استفاده می شود :

- ماده معدنی دارای عیار متوسط تا بالا باشد.

- کانه مفید ریزدانه بوده و در سنگ میزبان بطور پراکنده پخش شده باشد, بطوریکه خرد کردن و پودر کردن کانه جهت افزایش سطح مخصوص و در تماس قرار دادن با عامل لیچینگ ضروری باشد.

- فاز موجود به سختی حل شود و هم زدن شدید پالپ برای افزایش سرعت انحلال ضروری باشد.

تجهیزات مورد استفاده متعدد و گران قیمت بوده و هدف اصلی در آنها افزایش بازیابی فلز از عملیات می باشد. لیچینگ ممکن است در شرایط متوسط و با استفاده از اسید رقیق و دمای محیط صورت پذیرد. و یا در شرایط شدید با استفاده از محلول غلیظ (اسید و باز) و در فشار و دمای بالا باشد

سخت ترین شغل جهان

معمولاً وقتی می خواهند از سختی های یک شغل بگویند ، این طور شروع می کنند : « این شغل بعد از کار در معدن ، دومین شغل پرخطر دنیاست ! » یعنی انگار همه پذیرفته اند که کار در معدن در میان مشاغل مختلف ، از همه سخت تر است . کارکنان معدن هم به دلیل عوامل زیان آور این شغل با خطرات زیادی مواجه اند .
صنعت معدن در اغلب کشورها بالاترین نرخ مرگ و میر را به خود اختصاص داده است . آسیب دیدن یا کشته شدن در مراحل مختلف کار در معدن ، گازها ، گرد و غبارها ، مواد شیمیایی ، صدا ، گرما و چیزهایی از این قبیل می تواند موجب بیماری های مزمن و گاهی حوادث کشنده ناگهانی شود . خوشبختانه در دهه اخیر ، ظهور و توسعه ماشین آلات و تکنولوژی کار در معادن ، تجهیزات ، فرآیندها و نیز آموزش کارکنان در موضوع ایمنی و بهداشت در محیط کار خیلی توسعه پیدا کرده است .
سازمان های جهانی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار ، برنامه ها و قوانین بلند بالایی در زمینه رعایت مقررات ایمنی و بهداشتی در معادن تهیه کرده اند . استخراج ماسه ، شن و سنگ نیز به همین شکل است . در کشورایران نیز که سرشار از معادن غنی و مختلف است ، ایمنی در معادن از اهمیت بسیاری برخوردار است ، به طوری که چند سالی است در این زمینه ها همایش ها و سمینارهایی با موضوع ایمنی در صنعت و معدن در حال برگزاری است .
به گفته ی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن ، با سرمایه گذاری های انجام شده در بخش آموزش و خرید تجهیزات جدید ، ضریب ایمنی معادن افزایش یافته است .
این مقام مسئول ، با مقایسه میزان حوادث منجر به مرگ در سال 84 با سالهای 86 و 87 اعلام کرده است : « در سال 1384 به ازای هر 6 میلیون تن تولید مواد معدنی ، یک حادثه منجر به فوت در معادن اتفاق افتاد که این رقم در سال 86 به 10 میلیون تن به ازای یک کشته رسید . همچنین در سال 87 این نرخ به یک کشته به ازای 16 میلیون تولید رسید » به عقیده ی او این نرخ کاهش حوادث به معنای رشد 60 درصدی ضریب ایمنی در معادن کشور است .

ادامه مطلب ...

آزمایش برش مستقیم جهت تعیین مقاومت برشی خاک

یکی از قدیمی ترین آزمایشهای تعیین مقاومت برشی خاکهای تحکیم شده چسبنده ، آزمایش برش مستقیم است در این آزمایش تنشهای وارد بر سطحی که در آن گسیختگی رخ می دهد در سراسر آزمایش مستقیما کنترل می شود دستگاه برش مستقیم اساسا مرکب از یک قوطی  که در جهت افقی به دو قسمت تقسیم شده است قسمت پایین به طور ثابت به پایه دستگاه اتصال یافته وبدون حرکت است در حالیکه قسمت بالایی آزاد است ومی تواند در هر دو جهت افقی و قائم حرکت کند که مقدار حرکت را می توان بوسیله گیج اندازه گیری نمود مقاومت برشی توده خاک ,مقاومت داخلی واحد سطح آن خاک است که می تواند برای مقابله با گسیختگی یا لغزش در امتداد هر صفحه داخلی ,بروز دهد. برای تحلیل مسائل پایداری خاک نظیر ظرفیت فشاری ,پایداری شیروانیها و فشار جانبی بر روی سازه های حائل خاک ,لازم است طبیعت مقاومت برشی بخوبی شناخته شود. آزمایش برش مستقیم یک نمونه از آزمایشهای تعیین مقاومت برشی خاک می باشد این آزمایش  روی نمونه تحکیم شده زهکشی شده انجام می شود و هدف از آن تعیین c  و T  در خاکها می باشد.

در خاکهای  ماسه ای  متراکم  نمودار صعود  می کندبعد به یک نقطه (pic)  می رسد که بعد  از این  نقطه  خاک نرم می شود ونزول می کند هر چه  ماسه  متراکم تر  باشد  شیب نمودار بیشتر می شودچون سختی آن بیشترمی شودپس خاک ماسه ای متراکم تمایل به اتساع (dilation) دارد. اتساع یعنی افزایش حجم ناشی ازتنش برشی. خاک متراکم وقتی تحت برش قرار می گیرد ابتدا یک مقدار متراکم می شود اما بعد دانه ها شروع به راندن یکدیگر می کنند (مثل شخصی که میخواهد ازجمعیتی عبور کندپس بایدبه اطراف فشار بیاورد)پس تمایل به افزایش حجم پیدا می کند واصطعکاک کمتر می شود وباافت مقاومت برشی مواجه هستیم وخاصیت نرم شوندگی از خود نشان می دهد. پس خاک ماسه ای متراکم تمایل به اتساع دارد. درخاکهای ماسه ای شل وقتی تحت برش قرار می گیردمتراکم می شود وکاهش حجم می دهد(compation

ادامه مطلب ...

ITERATION OF TOTAL NEGATION IN CONSTRAINED ENVIRONMENTS

By

T.B.M. McMaster

Pure Mathematics Department, Queen's University, Belfast

and

C.R. Turner

School of Electrical and Mechanical Engineering,

University of Ulster at Jordanstown

[Received 10 November 1999. Read 15 May 2000. Published 16 October 2001.]

Abstract

Reiterative application of Bankston's total negation operator `anti-' upon an

arbitrary topological invariant is known to lead rapidly to repetition in one of

just seven patterns. The authors have recently shown that a great deal of the

total negation procedure can be constrained to take place within a xed class of

topological spaces (the `constraint' for the discussion) without impairing much of

the theory. The present article explores iterative behaviour within a constraint. We

show that, provided the constraint is hereditary, at most eight patterns of repetition

are possible. An example reveals that in non-hereditary constraints the (unending)

sequence of invariants generated may consist entirely of distinct terms, without ever

entering a cycle of repetition.

ادامه مطلب ...

ما انسانها چگونه نظم زمین را به هم می‌زنیم؟

ما انسان‌ها سال‌هاست که از راه‌های مختلف، نظم اکوسیستم‌هایی که قرن‌ها روی زمین ثابت بودند را به هم زده‌ایم.

قرار است که این هفته جمعی از دانشمندان و سیاست‌مداران با هم ملاقات کنند تا در مورد این که آیا مهندسی جغرافیایی زمین برای مقابله با گرمایش کره خاکی، در آینده مفید خواهد بود و این که آیا خطری به همراه نخواهد داشتبا هم به بحث بپردازند. اما به نظر می‌رسد در اساس این بحث اشتباهی وجود دارد، چرا که ما همین الان هم در مقیاس وسیعی در حال مهندسی جغرافیایی زمین هستیم.

از انتقال یک سوم آب آشامیدنی زمین گرفته تا کاشتن گیاهان و برداشت کردن از دو پنجم سطح زمین، نسل بشر 10،000 سال آب و هوای ثابت دوره هولوسین (وابسته به دوره زمین شناسى حاضر که از پایان دوره پلیستوسن شروع میگردد- م) که باعث پدید آمدن تمدن شد را به هم زده است.

نتایج مداخلات ما انسان‌ها در فرایندهای جغرافیایی زمین هنوز به طور کامل مشخص نیست اما دانشمندان می‌گویند که دیگر اثری از دوره هولوسین وجود ندارد و ما در دوره جدیدی به سر می‌بریم که آنتروپوسین نامیده می‌شود،‌ دوران زمین‌شناسی که انسان‌ها به وجود آورده‌اند.

                   

           ما انسانها  چگونه  نظم زمین را به هم می‌زنیم؟ 

ادامه مطلب ...