مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

اگر جیره غذایمون تمام شد

تا به حال چیزی درباره قانون سوم شنیده اید؟ هر انسانی در دشوارترین شرایط بین مرگ و زندگی 3 دقیقه بدون اکسیژن، 3 ساعت بدون گرما، 3 روز بدون آب و 3 هفته بدون غذا زنده می ماند، البته هیچکدام از این قانون ها به عنوان یک اصل حتمی پذیرفته نمی شوند. اما اعتقاد داشتن به این قانون می تواند تکلیف شما را در شرایط بحرانی طبیعت روشن کند.

 


 

اگر در شرایط بحرانی گرسنه بودید شاید منطقی ترین راه پیدا کردن یک شکار مناسب باشد. اما پیش از آن سعی کنید مکان هایی را جستجو کنید که امکان پیدا کردن غذاهای طبیعی در آن جا وجود داشته باشد. به هر حال با شکم خالی نمی توان با خطرات احتمالی مثل حمله حیوانات درنده مقابله کرد و همچنین تمرکز لازم برای ورزش شکار داشت. به همراه داشتن توشه غذایی کافی و مقوی نه تنها نیروی جسمانی را تامین می کند بلکه از نظر فکری، آسودگی خاطر و آرامش روحی و روانی برای فرد به همراه خواهد داشت که در طبیعت نترسد و در برابر خطرات و پیشامد های احتمالی و قرار گرفتن در یک وضعیت اضطراری مقاومت کند و نگران گرسنگی و ضعف خود نباشد.

 

- اگر در کنار رودخانه ای که ماهی زیادی دارد یا در انتهای آبگیر در جای کم عمقی هستید که می توانید با کوبیدن پا به زمین به بستر آبگیر یا رودخانه، آب را گل آلود کنید. ماهی های آن ناحیه به سمتی که آب روشن تر است فرار می کنند و با فرزی و چند بار تلاش پی در پی سعی کنید یک ماهی گریزان را بگیرید.

 

شکار

- می توانید تکه چوب تیز کوچکی را به انتهای نخی و طعمه را در امتداد آن بچسبانید و وقتی ماهی با گاز زدن آن، تکه چوب تیز را وارد دهانش شد نخ را از آب بیرون کشیده و چوب تیز را از گلوی ماهی بیرون آورید.

 

-  در هنگام تاریکی شب اگر خواستید ماهی بگیرید می توانید با چراغ قوه ماهی ها را به سمت سطح آب جلب کنید و مراقب باشید به محض آنکه ماهی به سمت نور جلب شد و بی حرکت ماند آن را از پس گردن بگیرید و بیرون آورید. در غیر این صورت عاقلانه تر آن است که خود ماهی را فراموش کرده و غذای ماهی را انتخاب کنید و متوجه طعمه قلاب خود (کرمهای حشره، حشرات آبزی، ملخ های علفی) شوید و یا لااقل گرفتن ماهی به اندازه یک ماهی تابه بزرگ را فراموش کنید و به دنبال ماهی کپور باشید که می توانید آنها را در یک جای کم عمق به تله بیاندازید.

 

- سعی کنید برای بدست آوردن غذای مغذی تر و کالری بیشتر، طرز استفاده از تله هایی را که می توانید با خود حمل کنید یا بر کوله پشتی خود ببندید یاد بگیرید و تمرین کنید تا در قرار گرفتن در این شرایط بتوانید حیواناتی را برای غذای خود به دام اندازید.

 

- در صورتی که در هوای سرد گیر افتاده اید، خیس شدن برای جستجوی غذا خطرناک است و بهتر است که انرژی خود را از دست ندهید. با آتش روشن کردن علامت برای کمک بدهید و در جای امنی بنشینید و خود را خسته نکنید.

 

گیاهخواری چند روزه

- هنگامی که در طبیعت هستید غذا در دسترس شماست به شرط آنکه بدانید چطور آن را جستجو کنید. اکثر ما بدون هیچ تردیدی از گرسنه ماندن در مکانی دور از محل زندگی خود وحشت زده می شویم ولی اگر اطلاعات کافی درباره هر ناحیه از طبیعت با پوشش گیاهی آن بدانید مطمئنا حتی در شرایط سخت هم می توانید زنده بمانید. سعی کنید همیشه یک کتاب جیبی جامع از جزئیات گیاهان خوراکی به همراه داشته باشید. این کتاب باید حاوی عکس های گیاهان و پیازهای گل های خوراکی و برگ ها و ساقه های آنها باشد. دانه ها، هسته های بسیاری از میوه ها، برگها، کاسبرگ گلها، ریشه ها، جوانه ها و دکمه های (سیب زمینی) خیلی از گونه های گیاهی، خوردنی هستند.

شکار

- جوانه ها قسمت رویشی گیاه هستند و ریشه های خوردنی را باید از درون زمین کنده و درآورد. در صورتی که نمونه ناشناخته ای از سبزیجات را برای خوردن انتخاب می کنید ابتدا کمی از آن را با زبانتان تماس دهید و منتظر بمانید اگر احساس بدی برای شما پیش نیامد، تکه کوچکی از آن را جویده و سپس فرو دهید، از خوردن قارچ های وحشی اجتناب کنید مگر واقعا از سمی بودن و سلامت آنها باخبر باشید.

- گیاهان سمی سبب ایجاد آسیب های جدی مثل سرگیجه و توهم و حتی مرگ برای مصرف کننده آن می شوند. هیچگاه نباید اقدام به مصرف گیاهانی نمود که از سمی بودن آنها مطلع نیستید یا به خوبی نمی شناسید یا در مورد آنها شک دارید.

- پوست داخلی درختانی مثل کاج، درختان غان، بید و درخت تبریزی خوردنی و مغذی هستند و از میوه های جنگلی مثل زالزالک و زرشک، توت جنگلی هم می شود استفاده کرد. کرم های حشره که در تنه پوسیده درختان بسر می برند هم خوردنی هستند و به علاوه حلزون ها را هم با یکبار جوشیدن به حد کافی می توان خورد.

- بهترین راه جلوگیری از حس نگرانی درباره گرسنه ماندن آن است که یک جیره غذایی مقوی و کم حجم در بسته لوازمتان به همراه داشته باشید که محتوی مواد پروتئینی، چربی و مواد مغذی تر باشند. بهتر است با خود مخلوطی از بادام زمینی، آجیل، مغز بادام، گردو و فندق، میوه های خشک جدا شده (کشمش، سیب، زردآلو و انجیر) داشته باشید، شاید بهترین و راحت ترین غذا خمیر بادام زمینی خوب است که درصد چربی و پروتئین بالایی دارد و مواد دور ریختنی هم ندارد.

- دانه های آفتابگردان و میوه های گردویی (فندق و گردو) جدا شده را می توان به آسانی خورد تا زمانی که در طبیعت زیبا هستید گرسنگی شما برطرف شود و به اندازه کافی انرژی و مواد مغذی به بدنتان برسد و شاید بتوان گفت این مواد بهترین غذای مناسب در دنیای مدرن امروزی برای زنده ماندن در طبیعت است.

کانسار کلاته تیمور

موقعیت جغرافیایی:

کلاته تیمور نزدیکترین محل به آنومالی حاصل از مطالعات ژئوشمیایی ناحیه ای توسط چینی ها است. این آنومالی در بین طول های جغرافیایی ۱۵ ۵۸ الی ۳۰ ۵۸ و عرضهای جغرافیایی ۲۱ ۳۵ الی ۳۰ ۳۵ ، در ۱۲ کیلومتری شمال کاشمر و غرب جاده نیشابور- کاشمر در منطقه کوه سرخ واقع گردیده است. راه دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته نیشابور- کاشمر و سپس ریوش – طرق و سپس جاده های خاکی که از آن به سمت روستاهای کوچک منطقه منشعب می شود. آب و هوای منطقه در زمستانها سرد و در تابستان معتدل است. محدوده مورد مطالعه که در شمال شرق برگه زمین شناسی ۱:۱۰۰۰۰۰ کاشمر قرار گرفته در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر واقع شده است.

 


نقشه ژئوشیمیایی منطقه کلاته تیمور

 

زمین شناسی:

واحدهای تشکیل دهنده منطقه بطور عمده شامل ولکانیک‌های ائوسن و توده‌های نفوذی گرانودیوریتی و گرانیتی و بخش‌هایی از پنجره فرسایشی تکنار می‌باشد که شامل آهک‌ها و دولومیت‌های دونین و کرتاسه می‌باشد که در اثر تزریق توده‌های نفوذی دگرگونی مجاورتی حاصل نموده‌اند. همچنین آلتراسیون گرمابی بطور گسترده در اکثر ولکانیک‌های منطقه به چشم می‌خو

فعالیتهای اکتشافی انجام شده:

در سال ۱۳۷۵_۱۳۷۰ سازمان زمین‌شناسی کشور با همکاری کارشناسان چینی در راستای اکتشافات ژئوشیمیایی ناحیه ای محور سمنان ـ‌ تربت حیدریه محدوده مورد مطالعه را به عنوان یکی از پتانسیل‌های طلا معرفی کرد.
در سال ۱۳۷۷بررسی مقدماتی انجام مطالعات شناسایی و کنترل.
در سال ۱۳۸۱اکتشاف نیمه تفصیلی نمونه‌برداری ژئوشیمی و کانی سنگین با مقیاس ۱:۲۰۰۰۰ با بررسی مجدد بر روی آنومالی‌های ژئوشیمی. ناحیه‌ای، محدوده‌ای به وسعت۲۳۰کیلومترمربع جهت اکتشاف نیمه‌تفصیلی انتخاب گردید و ۱۱۵۸نمونه ژئوشیمی و۲۸۹نمونه کانی سنگین برداشت شد.
ـ از ۲۸۹ نمونه کانی سنگین برداشت شده ۱۸۳ نمونه مطالعه گردیده که حدود ۷۰ نمونه حاوی ذراتی از طلای آزاد(تا۲۴ ذره)بوده است.
ـ از۱۱۵۸ نمونه آبراهه‌ای برداشت شده۳۱۷ نمونه تاکنون برای طلا آنالیز شده که با توجه به نتایج بدست آمده محدوده اکتشافی دارای مناطق پر پتانسیل و زون‌های گسترده طلادار می‌باشد.

 


نقشه ژئوشیمیایی آنومالیهای منطق

 

برنامه‌های بعدی قابل انجام برداشت نمونه از زون‌های مینرالیزه و آلتره و نمونه کانی سنگین در محدوده‌های پر پتانسیل انتخاب و معرفی مناطق پر پتانسیل برای اکتشاف نیمه‌تفصیلی در سال ۱۳۸۲برای کنترل و چک کردن مطالعات تعداد ۶۹ نمونه مینرالیزه از محدوده آنومالی های ژئوشیمیایی برداشت و به آزمایشگاه ارسال گردید.
نتیجه به دست آمده، بیانگر وجود کانی سازی طلا در منطقه چشمه نقره است. از محدوده آنومالی چشمه نقره تعداد ۹ نمونه مینرالیزه برداشت شده است که عیار طلا در ۵ نمونه آن به ترتیب ۳، ۴، ۶، ۷و ۵/۲۱ppm بوده است. علاوه بر طلا مقدار مس، روی، سرب و نقره در این نمونه ها بالا بوده است. نکته قابل توجه این که در اکثر مناطق مورد مطالعه آثار پراکنده ای از کانی سازی مس مشاهده شده است.
مطالعات پیش بینی شده برای آینده:
۱- تهیه نقشه زمین شناسی در مقیاس ۱:۵۰۰۰
۲- طراحی شبکه نمونه برداری لیتوژئوشیمیایی
۳- تهیه نقشه آلتراسیون مناطق آنومالی
۴- حفر ترانشه بر روی رگه های معدنی کشف شده
۵- تفکیک زون های پر عیار و کم عیار
۶- ارزیابی مقدماتی جهت تخمین ذخیره

 

تاریخچه سنگ شناسی

ریشه لغوی
سنگهای آذرین ، Igneous rocks نام خود را از واژه Ignis گرفته‌اند که در لاتین به معنای "آتش" است.
دید کلی
این سنگهای پرورده آتش ، زمانی توده‌ای داغ و مذاب را به نام ماگما تشکیل میداده‌اند، که سرد شدن تدریجی ماگما ، آنها را به سنگ سخت و جامد تبدیل کرده است. بنابراین گدازهای که از دهانه آتشفشان فوران کرده و بر سطح زمین جاری می‌شود، به سرعت سرد و سخت شده و سنگی آذرین را بوجود می‌آورد.
ر

ادامه مطلب ...

روش ناتم،جدیدترن الگوی جامع تونلسازی

مقدمه:
روش تونلسازی اتریشی (NATM)، در فاصله سالهای 1957 تا 1965 در اتریش ابداع گردید. نام این روش در سال 1962 در سالزبورگ و جهت تمیز از روش قدیمی تونملسازی اتریشی اعطا گردید. نخستین ارائه دهندگان این روش Ladislaus von Rabcewicz, Leopold Müller و Franz Pacher بودند. ایده نخستین این روش عبارت است از استفاده از فشارهای زمین شناسی در برگیرنده توده سنگ جهت مقاوم سازی ونگهداری تونل.

ادامه مطلب ...