مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

احداث سد، آب‌وهو را تغییر می‌دهد  

 

 تحلیل شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای 633 سد بزرگ دنیا که برای نخستین بار انجام شده، نشان می‌دهد احداث سدهای بزرگ، افزایش محسوسی در بارندگی، طوفان و سیلاب منطقه‌ای به‌دنبال دارد.

هشدار به سدسازان! هنگام ساخت ذخائر آبی مراقب باشید، زیرا طوفان‌ها و سیلاب‌های بزرگ‌تری در راه خواهند بود. این هشدار براساس تحلیل بیش از 600 سد ارائه شده که بیشتر این سدها، بارندگی‌ها و خسارات شدیدتری را به همراه داشته‌اند.

این تفکر که مخازن بزرگ آب می‌توانند بر بارندگی تاثیرگذار باشند، موضوع تازه‌ای نیست. اما تاکنون هیچ‌کس اثرات سدهای بزرگ و مخازن آبی آن‌ها را مطالعه نکرده بود.

به گزارش نیوساینتیست، فیصل حسین و همکارانش در دانشگاه فنی تنسی در کوکویل، بزرگی شدیدترین طوفان‌ها را در نزدیکی 633 سد بزرگ دنیا، قبل و بعد از ساخت بررسی کرده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که در بیشتر موارد، میزان بارش در پرباران‌ترین فصل سال، یک سال پس از بهره‌برداری از سد به میزان 4 درصد افزایش داشته و همچنین در تعداد روزهای بارانی نیز افزایش محسوسی مشاهده می‌شود.

یوهانس فدما از دانشگاه کانزاس در لاورنس معتقد است این مطالعه نخستین تحقیقی است که رابطه میان سد‌ها و بارندگی‌های شدید را نشان می‌دهد. به گفته وی با وجود این‌که نتایج در سراسر دنیا یکسان نیست، اما این مسئله با توجه به الگوهای آب‌وهوایی منطقه‌ای و بسیاری عوامل دیگر، دور از انتظار نیست.

حسین برای تعیین این اثرات قصد دارد از مدل‌ها کامپیوتری استفاده کرده و سد‌ها را در شرایط متلف شبیه‌سازی کند. وی می‌گوید:" امیدوارم این موضوع تصور ما را روشن‌تر کرده و تردیدها را کمتر کند."

 

 

 

زمانهای زمین شناسی

((کریپتوزوئیک))زمان قبل از ائون فانروزوئیک را پرکامبرین (precambrian) نامیده اند.پرکامبرین قریب به نود درصد طول عمر زمین را شامل می شود . طول
 

ادامه مطلب ...

برنامه های اجرایی مراحل عملیات اکتشاف

1-    محدوده اکتشافی پلی متال ( فلزات قیمتی):

با توجه به خصوصیات زمین شناسی-معدنی منطقه ، مراحل عملیات اکتشافی مطابق جداول   1- 1 ، 1-3  و 1-4 به شرح موارد زیر پیشنهاد می‌گردد.

1-1-           عملیات اکتشافی پیشنهادی برای مرحله اول:

عملیات اکتشافی مرحله اول مطابق جدول 1-1 به شرح موارد زیر پیشنهاد می‌گردد.

جدول 1-1- برنامه عملیات اکتشافی پیشنهادی مرحله اول

<><>

ردیف

شرح عملیات

حجم عملیات

واحد

هزینه واحد(هزارریال)

جمع (هزارریال)

مدت اجرا (روز)

1

تهیه و پردازش داده های ماهواره ای     ETM +   سنجنده

40

ادامه مطلب ...

بررسی فاکتورهای مؤثر در تشکیل ذخایر معدنی

برای پی‌بردن به چگونگی تشکیل ذخایر معدنی بررسی چهار عامل زیر ضروری است.
منشأ محلولهای کانه‌دار
منشأ محلولهای کانه‌دار شامل موارد زیر می باشد.
ماگما و محلولهای ماگمایی
ماگما مواد مذابی هستند که قسمت اعظم آنها را ترکیبات سیلیکاتی تشکیل می‌دهد (به استثنای کربناتیتها) و از اعماق مختلف زمین منشأ گرفته و پس از سرد شدن سنگهای آذرین را می‌سازد. ماگماهای مانیکی و اولترامافیکی از جبه و بخشهای عمیق زمین منشأ می‌گیرند. ماگمای اسیدی حاصل ذوب آناتکسی پوسته قاره‌ها است.
آبهای سطحی
نقش اساسی در تشکیل ذخایر رسوبی شیمیایی (اورانیوم) ، ذخایر برجای مانده (نیکل) هوازده (بوکسیت) ، ذخایر پلاسر ، ذخایر غنی شده (مس) و ذخایر گرمایی عهده‌دار هستند.
آبهای اقیانوسی
نوعی از آبهای سطحی را شامل می‌شوند که در تشکیل بعضی از ذخایر رسوبی و یا سیوسولفیدها نقش اساسی را ایفا می‌کنند.
آبهای دگرگونی
هرگاه آبهای محصور در بین ذرات رسوبی تحت تأثیر فشار و حرارت حاصل از دگرگونی ناحیه‌ای قرار گیرند شروع به حرکت کرده و بعضی از مواد را در خود حل و آنها را در شکستگی‌ها و گسلها به صورت ذخایر رگه‌ای برجای می‌گذارند.
آبهای فسیل شده
آبهای موجود در حوضهای نفتی سرشار از املاح Na ، Cl ، Cu ، Mg و بی‌کربنات می‌باشند این آبها بجز در شرایط دگرگونی به ندرت در تشکیل ذخایر معدنی شرکت می‌کنند.
منشأ مواد معدنی
بطور کلی منشأ مواد معدنی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.
منشأ ماگمایی
ذخایری نظیر کرومیت ، پلاتین ، نیکل ، کبالت و الماس همراه سنگهای اولترامانیکی و ذخایر مس پورفیری و مولیبدن پورفیری همراه سنگهای اسیدی و حد واسط یافت می‌شوند. بنابراین ترکیب شیمیایی ماگما نوع مواد معدنی را کنترل می‌کند. نوع ذخایر ماگمایی تابع عمق و مسیری است که ماگما طی می‌کند. مثلا ماگمایی که از لایه گوشته زمین سرچشمه می‌گیرد، ذخایر کروم ، نیکل، پلاتین را به همراه داشته باشد و ماگمایی که حاصل پوسته قاره‌ها است قلع ، تنگستن ، اورانیوم ، فلوئور و غیره را همراه خواهدداشت.


منشأ رسوبی
ذخایر گچ ، نمک ، زغال سنگ و آهن لایه‌ای
منشأ دگرگونی
ذخایر کرندوم ، گارنت ، آندالوزیت ، سیلیمانیت و غیره را نام برد.
منشأ گرمایی
ذخایری که در رابطه با محلولهای گرمایی تشکیل می‌شوند ذخایر سرب ، روی ، مس ، جیوه ، طلا ، نقره و … است. سنگهای مسیر چرخه آب نوع کانسار گرمابی را کنترل می‌کند سنگهای ولکانیکی اسیدی امکان تشکیل ذخایر نوع طلا ، نقره ، اورانیوم ، سرب ، روی ، … و در سنگهای اولترامافیکی امکان وجود ذخایر گرمابی نوع تیزیت و هونتیت و در سنگهای غنی از سیلیس امکان تشکیل رگه‌های کوارتز را می‌توان داشت.
چگونگی حمل مواد
مواد معدنی به صورت محلول و یا غیر محلول در آب و یا به صورت ترکیبات ساده یونی و کمپلکس توسط ماگما و یا محلولهای ماگمایی ، گرمایی و آبهای سطحی حمل می‌شوند. مواد معدنی در محلولهای ماگمایی و گرمایی اکثرا به صورت کمپلکس‌های مختلف حمل می‌شوند. عناصر Pb ، Zn ، Cu ، Ag به صورت کمپلکس‌های کلر و عناصر Au ، Hg ، As ، Sb در حرارت پایین به صورت کمپلکس بی‌سولفید و عناصر Sn و Mo به صورت کمپلکس فلوئور حمل می‌شوند.
نحوه ته‌نشینی مواد معدنی
مواد معدنی می‌توانند در اثر تغییر یکی از عوامل زیر ته نشین شوند.
وزن مخصوص
یکی از فاکتورهای مهم در ته نشینی و تجمع بعضی از ذخایر معدنی است. ذخایر پلاسر به دلیل مقاومت کانی تحت تأثیر فرآیندهای شیمیایی پس از حمل مکانیکی در محلی که متناسب با وزن مخصوص آن باشد نظیر پلاسرهای رودخانه‌ای و ساحلی تجمع پیدا می‌نمایند. در ماگماهای مافیکی و اولترامافیکی کانی‌های وزن مخصوص بالا نظیر کرومیت ، مگنتیت ، پنتلازولیت و غیره همزمان با سیلیکاتها متبلور می‌شوند.
تغییرات Eh و PH
کلیه ذخایر رسوبی شیمیایی و ذخایری که از حالت محلول در نزدیک سطح زمین یا دریاها تشکیل شده یا می‌شوند، تغییرات مربوط به Eh و PH محیط و محلول از عوامل مهم و مؤثر در ته نشینی آنها است.
تغییرات درجه حرارت و فشار
از فاکتورهای مهم و مؤثر در تشکیل ذخایر گرمایی ، ماگمایی و دگرگونی می‌باشند. کاهش درجه حرارت مهم‌ترین عامل ته نشینی ذخایر گرمایی است. تغییرات فشار و حرارت موجب ناپایداری کمپلکس‌ها شده که خود عامل مهمی در ته نشینی ذخایر معدنی به شمار می‌رود.
واکنش شیمیایی با سنگهای اطراف یا با مولکولهای دیگر
محلول گرمایی و یا ماگمایی با سنگهای مناسب وارد واکنش شده مواد خود را در ناحیه واکنش برجای می‌گذارند. به خصوص واکنش با سنگهای کربناته در حرارت بالا و عمق زیاد یکسری سیلیکاتهای کلسیم ، آهن ، منیزیم و آلومینیم‌دار تشکیل می‌شود (اسکارن) که همزمان با سیلیکاتهای مواد معدنی برجای گذاشته می‌شود.
 

کبالت

کاربرد اصلی کبالت، که حدود نیمی از مصرف آن را به خود اختصاص داده است، در آلیاژهای فولاد مقاوم در برابر خوردگی و سایش، همراه با نیکل و سایر فلزات در موتورهای صنعتی و توربین های گازی و ترکیبات شیمیایی است. باقیمانده کبالت به طور مساوی در تولید آهنرباها که کبالت در آن با نیکل و آلومینیوم آلیاژ می شود (آلنیکو)، و نیز زمینه ای که کاربید تنگستن یا الماس را در آن قرار داده و ابزار برنده می سازند، و همچنین به عنوان کاتالیست مصرف می شود.