مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

مهندسی معدن کلیه علوم وابسته به زمین

استخراج اکتشاف فرآوری زمین شناسی سنگ و کانی جواهرات دانلود کتاب...........

اولین مهندس معدن در ایران

خلاصه : مرتضی قلی خان صنیع الدوله در شب یکشنبه 9صفر 1273ه.ق/1235ه.ش در کو چال میدان در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات درایران، به آلمان رفت و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته معدن شناسی در آلمان به ایران آمد و به ریاست اداره پست و گمرک منصوب شد. وی که موسس اولین کارخانه نخ ریسی در تهران و از پیشگامان احداث خط آهن ایران و رئیس اولین مجلس شورای ملی بود چند بار به وزارت رسید. و در 1329ه.ق/ 1290ه.ش در تهران کشته شد.
گروه : فنی و مهندسی
رشته : مهندسی معدن
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : مرتضی قلی خان صنیع الدوله در شب یکشنبه 9صفر 1273ه.ق /1235ه.ش در کوی چال میان تهران در خانواده علی قلی خان مخبرالدوله به دنیا آمد. پدر و اجداد وی از بزرگان دیوان و نظام اداری دولت قاجار و مردمی مرفه و ثروتمند بودند.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : مرتضی قلی خان صنیع الدوله پس از به پایان بردن تحصیلات مقدماتی در تهران و در دارالفنون، به آلمان رفت و در رشته مهندسی معدن شناسی به تحصیل پرداخت.
خاطرات و وقایع تحصیل : تحصیل مرتضی قلی خان صنیع الدوله در ایران معاصر با قدرت پدرش مخبرالدوله که مدتی حاکم تهران نیز بود، بوده است. وی در روزگاری که آلمانها برای آغاز استعمار خود به سمت شرق حرکت کردند، در آلمان به تحصیل مشغول شد.
فعالیتهای ضمن تحصیل : مطالعه در زمینه های فنی و مهندسی از امور مورد علاقه مرتضی قلی خان صنیع الدوله بود. از این گذشته وی در امور سیاسی مطالعه و شرکت داشت.
استادان و مربیان : منابع نامی از استادان مرتضی قلی خان صنیع الدوله در آلمان یا ایران ذکر نکرده اند. تنها می دانیم که وی در آلمان رشته مهندسی معدن را تحصیل کرده بوده است.
وقایع میانسالی : مرتضی قلی خان صنیع الدوله پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی معدن از آلمان به ایران در آمد. و رئیس اداره پست و گمرک شد. وی اولین کارخانه نخ ریسی را در تهران تاسیس کرد. و نیز از پیشگامان تاسیس راه آهن درایران بود. و از پیشگامان احداث خط آهن ایران و رئیس اولین مجلس شورای ملی بود و نیز چند بار به وزارت رسید.
زمان و علت فوت : مرتضی قلی خان صنیع الدوله دربعد از ظهر چهارشنبه چهارم یا پنجم صفر 1329ه.ق/ 1290ه.ش در چهارراه مخبرالدوله تهران به دست ایوان روسی گرجی کشته شد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : مرتضی قلی خان صنیع الدوله پس از فراغت از تحصیل و بازگشت از آلمان، رئیس اداره پست و گمرک ایران، شد سپس چندبار به وزارت رسید و نیز ، رئیس اولین مجلس شورای ملی بود.
فعالیتهای آموزشی : در منابع خبری از فعالیتهای آموزشی مرتضی قلی خان صنیع الدوله ذکر نشده است. اما می توان اقدامات وی را در زمینه راه آهن و نیز نخ ریسی، اقداماتی سودمندو آموزنده در راه گسترش صنایع کشور دانست.
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : مرتضی قلی خان صنیع الدوله موسس اولین کارخانه نخ ریسی در تهران و از پیشگامان احداث خط آهن ایران و همچنین رئیس اولین مجلس شورای اسلامی ملی بوده است.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : مرتضی قلی خان در کنار رتق و فتن امور سیاسی مملکت به مطالعه روزنامه ای اروپایی و آثار فنی به ویژه درباره مهندسی معدن همت گماشت.
همفکران فرد : میرزا ابوالحسن خان غفاری صنیع الملک نیز همانند مرتضی قلی خان صنیع الدوله علاقمند به وارد کردن فنون و تکنولوژی اروپایی به کشور و گسترش دادن صنایع جدید در ایران بود.
آرا و گرایشهای خاص : گرچه مرتضی قلی خان صنیع الدوله در زمینه فنی و مهندسی معدن مطالعه و تحصیل کرد، اما بیشتر به تصدی امور کلیدی صنعتی و سیاسی مملکت علاقمند بوده است.

تاریخچه تونل سازی و سازه‌های زیر زمینی:


احتمالا اولین تونل‌ها در عصر حجر برای توسعه خانه‌ها با انجام حفریات توسط ساکنان شروع شد . این امرنشانگر این است که آنها در تلاشهایشان جهت ایجاد حفریات به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بوده اند. پیش ازتمدن روم باستان ، در مصر ، یونان ، هند و خاور دور و ایتالیای شمالی ، تماما تکنیکهای تونلسازی دستی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در اغلب آنها نیز از فرایندهای مرتبط با آتش برای حفر تونل های نظامی ، انتقال آب و مقبره‌ها کمک گرفته شده است.
در ایران نیز از چند هزار سال.................

ادامه مطلب ...

شاول یا اکسکاواتورهای کابلی

شاول نوعی از مجموعه بیل مکانیکی است که برای بارگیری سنگهای سخت (و استثنائاً خاکها) و اغلب در معادن روباز مورد استفاده قرار می گیرد. جام شاولها بین 7 تا 40 متر مکعب می باشد. ظرفیت جام شاول هایی که در معادن ذغال بکار می روند تا 100 متر مکعب نیز می رسد. د رمعادن سنگ آهن در هر بارگیری این شاولها 30 تا 40 تن سنگ آهن را بارگیری می کنند. 

          

ادامه مطلب ...

ایران از فاصله 700 کیلومتری

              

 

 

      دوستان این عکس ایران عزیزمان است قدر این کشور را بدانیم

 

 

اکسکاواتور جام چرخشی یا ریکلایمر

اکسکاواتور جام چرخشی یا ریکلایمر یکی از بزرگترین انواع ماشین آلات بارگیری در معادن می باشد. اساس کار ماشین این استوار است که یک چرخ دوار بزرگ که محور آن افقی است و دارای تعداد زیادی (تا 24) جام است توسط ناخنهای فولادی مواد را کنده ، به بالا می برد و سپس در حرکت دورانی خود مواد را بوسیله نقلیه منتقل می کند. 

ادامه مطلب ...

معدن سنگ آهن چغارت

معدن سنگ آهن چغارت در ۱۰ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و فاصله معدن سنگ آهن سه چاهون از چغارت حدود ۳۵ کیلومتر است. این معدن از سال ۱۳۵۰ تامین کننده خوراک کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده است نوع سنگ آهن مصرفی عبارت است از سنگ آهن پر عیار و کم فسفر و دانه بندی شده در کارخانه موجود می باشد.
از معدن سنگ آهن چغارت علاوه بر سنگ آهن پر عیار و کم فسفر یک نوع سنگ آهن کم عیار و پر فسفرنیز استخراج می شئد که قابل استفاده بری کوره بلند و صنایع فولاد سازی کشور نمی باشد میزان استخراج این نوع سنگ آهن که در محوته سنگ آهن چغارت ذخیره شده است حدود ۵/۱۹ میلیون تن می باشد که می بایستی آن را به طریقی قابل استفاده در صنایع فولاد سازی نمود. از طرفی ذخیره قابل استفاده سنگ آهن کم عیار سه چاهون در دو توده شمالی و جنوبی به ترتیب برابر ۴۵ و.۴/۴۹ میلیون تن بر آورد شده است لذا با توجه به ذخایر سنگ آهن کم عیار پر فسفر چغارت و کم عیار سه چاهون بری استفاده بهینه از ذخایر مورد بحث طرح توسعه مجتمع معدنی سنگ آهن چغارت با اهداف زیر از سال ۱۳۷۰ به مئرد اجرا گذاشته شد و تاریخ خاتمه طرح در سال ۱۳۸۳ طبق آخرین تجدید نظر برنامه زمانی خواهد بود.
۱-ادامه تامین ۳ میلیو تن سنگ آهن پر عیار دانه بندی شده بری خوراک کوره بلند اصفهان.
۲-تولید۲/۳میلیو تن کنسانتره آهن به منظور تولیدسینتر و پلت جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز طرح هی توسعه کوره بلند اصفهان و سایر صنایع فولاد کشور.
کارخانه کنستانتره سنگ آهن چغارت و سه چاهون داری ۲ خط تولید مستقل بری سنگ آهن پر فسفر کم عیار چغارت و سنگ آهن کم عیار سه چاهون می باشد.مقدار خوراک ورودی کارخانه فرآوری بری ۲ خط تولید مورد بحث جمعا ۷/۵ میلیون تن در سال بوده و هر یک از خطوط تولید کنسانتره به ظرفیت ۶/۱ میلیون تن در سال وجمعا ۲/۳ میلیون تن کنستانتره در سال خواهد بود.
وزن کل تجهیزات و ماشین آلات جمعا حدود ۶۷۷/۱۱ تن بر آورد گردید گه شامل ۲۹۰ تن وزن دو دسگاه سنگ شکن هی چغارت و سه چاهو و ۸۵۳۷ تن وزن ماشین آلات و تجهیزات قرارداد اصلی و ۲۸۵۰ تن مربوط به الحاقیه قرارداد می باشد.

 

ادامه مطلب ...

معادن سنگ آهن گل گهر

پیشینه تاریخی استخراج معدن گل گهر با توجه به مدارکی که بدست آمده است به حداقل 900 سال پیش می رسد.این ناحیه در سال 1348 توسط شرکت ایران باریت مورد شناسایی قرارگرفت و در سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار گردید. ناحیه معدنی گل گهر شامل شش ذخیره سنگ آهن است که ذخیره شماره یک آن پس از آماده سازی و احداث کارخانه تغلیظ در سال 1373 رسماً به بهره برداری رسید 

 

در سال 1353 پس از واگذاری معدن گل گهر به شرکت ملی فولاد ایران ، این شرکت با همکاری شرکت سوئدی گرانگز مراحل مختلف اکتشاف و عملیات مهندسی را پیگیری نمود . برداشت های ژئو فیزیک هوائی (مگنتومتری ) در محدوده ای به وسعت 45000 کیلو متر مربع حد فاصل آباده فارس تا جازموریان صورت پذیرفت که نتیجه آن شناسائی پتانسیل های بالائی از سنگ آهن با عیار مناسب و ذخیره قابل توجه بوده است. عملیات ژئو فیزیک زمینی در منطقه ای به وسعت 74 کیلو متر مربع در ناحیه گل گهر صورت گرفته که شامل مغناطیس سنجی و ثقل سنجی بوده است .
مجموع ذخائر شش گانه گل گهر با توجه به مطالعات ژئوفیزیکی اولِیه بیش از 1135 میلیون تن برآورد شده است که با توجه به مطالعات اکتشافی انجام شده اخیر ذخاِیر موجود بیش از این مقدار می باشدِ. بزرگترین این ذخایر معدن شماره 3 بوده که در حال آماده سازی معدن می با شد. ذخائر شماره 1 و2 به علت نزدیکی به سطح زمین, مورد اکتشاف تفصیلی قرار گرفته و معدن شماره یک در حال بهره برداری ومعادن 2 و 3 در حال خاکبرداری می باشد.  

ذخیره شماره 1 گل گهر دارای 250 میلیون تن ذخیره زمین شناسی است که 184 میلیون تن آن با توجه به فاکتورهای اقتصادی قابل استخراج میباشد.

طراحی معدن در گل گهر با استفاده از نرم افزار اختصاصی Gemcom و بر اساس اطلاعات نقشه های زمین شناسی و نتایج آنالیز چاههای اکتشافی انجام می گیرد.شکل 5 تصویری سه بعدی از توده سنگ آهن و چگونگی بلوک بندی آن را نشان میدهد که با توجه به پا رامترهای طراحی, بلوک مدل سه بعدی رایانه ای با ابعاد هندسی منظم از آن تهیه می گردد.

پس از تهیه بلوک مدل سه بعدی، عیار و جنس سنگ بلوکها با استفاده از اطلاعات نقشه های زمین شناسی و بانکهای اطلاعاتی تکمیل می گردد و مبنای انجام کارهای طراحی معدن قرار می گیرد.این مدل عیاری همزمان با پیشروی سینه کارهای معدن و دستیابی به اطلاعات جدیدترحاصل از چالهای آتشباری به روز در آوری می شود.

پیت نهایی معدن شماره 1 گل گهر بصورت یک بیضی با ابعاد تقریبی 700×1650 متر می باشد که شامل 15 پله با ارتفاع 15 متر و شیب کلی دیواره های معدن بین 38 تا 45 درجه است (شکل9). رمپهای دسترسی به معدن با شیب 8% و عرض 25 متر طراحی شده اند. عرض پله های ایمنی (Safety Bench) 10 متر بوده و به ازای هر دو پله (30متر) یک پله ایمنی در دیواره نهایی باقی خواهد ماند. ارتفاع بالاترین نقطه معدن 1755 متر و پائین ترین آن (در طرح نهایی) 1530 متر می باشد.